گلوله‌های توپ تاریخی قلعه منوجان به موزه ارتش کرمان اهدا شد

گلوله‌های سنگی توپ‌ تاریخی قلعه منوجان کرمان صبح امروز با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور طی مراسمی به موزه ارتش کرمان اهدا شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، نادر علیدادی سلیمانی پنجشنبه 4 خردادماه 1402 در این آیین با اشاره به اینکه حدود پنج سال پیش طی کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه منوجان 12 عدد گلوله توپ تاریخی که به دوران صفوی باز می‌گردد، کشف شد گفت: شش عدد از این گلوله‌ها امروز از طرف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به موزه ارتش کرمان اهدا شد.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه منوجان افزود: این کاوش‌ها طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام گرفت و گلوله‌ها متعلق به توپ‌های این قلعه است.

او بیان کرد: از ۱۲ عدد گلوله توپ کشف شده، شش عدد به موزه ارتش کرمان اهدا و مابقی در انبار میراث‌فرهنگی کرمان نگهداری می‌شود تا به موزه‌های دیگر اهدا شوند.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه منوجان ادامه داد: برای نخستین مرتبه ایرانیان در دوره صفویه با توپ آشنا شدند و بعد از آن شاهان صفوی به سرعت از این ابزار استفاده کردند. در آن زمان تولید گلوله سنگی بسیار دشوار بوده است، اما این گلوله‌ها به ابعاد فلزی تولید شدند و در انبار داخل حصار قلعه برای دفاع از این مکان کشف شده‌اند.

علیدادی سلیمانی تاکید کرد: توپ‌های قلعه منوجان در دوره قاجاریه به کرمان منتقل می‌شوند و سپس ذوب و تبدیل به آلیاژ شده‌اند.

رویکرد میراث‌فرهنگی کاربری بخشیدن به بناهای تاریخی است

فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز با اشاره به مرمت موزه ساختمان موزه ارتش در سال‌های گذشته گفت: سیاست ما در استان این است که با دادن کاربری مناسب به بناهای تاریخی زمینه بازدید بیشتر مردم از این عمارت‌ها فراهم شود.

فعالی افزود: موزه ارتش از موزه‌های ارزشمند کرمان است که همواره در صدر بازدید گردشگران و علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020304459270

برچسب‌ها