اولین گردهمایی و مراسم تجلیل از میراث‌بانان شهرستان درگزین برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درگزین گفت: این گردهمایی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی با موضوع حفاظت از میراث‌فرهنگی و مرزبانی از هویت ملی همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، شهروز کهیایی گفت: میراث‌فرهنگی کشور بسیار گسترده است و توان وزارت میراث‌فرهنگی اندک، اما با این وجود یگان حفاظت توانسته وظایف خود را به‌ خوبی انجام دهد و این میراث گهربار به همه مردم تعلق دارد و حفاظت از آنها یعنی حفاظت از اموال تمام مردم است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درگزین افزود: هر سند تاریخی سندی است از هویت ملت، کشور و افراد زیادی در تلاشند این هویت را از بین ببرند و هویت نداشته خود را به جهان معرفی کنند تا شاید بتوانند در ایجاد یک تمدن نقش داشته باشند.

او گفت: یگان حفاظت‌میراث تحت فشار است و به اندازه کافی نیرو ندارد اما با وجود این محدودیت‌ها و کاستی‌ها تمام تلاش خود را برای حفاظت از میراث شهرستان  خواهد کرد. مردم هم باید به این حفاظت کمک کنند تا شاهد سرقت و خروج آثار تاریخی از کشور نباشیم. البته مردم هم تاکنون در حفاظت اشیا تاریخی کمال همکاری را با ما داشته‌اند و بسیاری از گزارشات را همین مردم به (انجمن میراث‌بانان) یگان حفاظت می‌دهند.

کهیایی ادامه داد: باید کمک به یگان حفاظت برای مردم به یک دغدغه تبدیل شود و به منظور فرهنگ‌سازی این مهم آموزش و پرورش به کمک وزارت میراث فرهنگی بیاید. گنجاندن مفاهیم حائز اهمیت میراث‌فرهنگی در کتب درسی می‌تواند راهگشا باشد.

او با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی گفت: مقدمات اجرای طرح انجمن میراث‌فرهنگی و میراث‌بان افتخاری در حال انجام است و این گروه فعالیت خود را در شهرستان آغاز کرده‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درگزین افزود: اجرای طرح میراث‌بانان افتخاری می‌تواند به کاهش جرائم حوزه میراث‌فرهنگی و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی به‌عنوان بخشی از وظایف اجتماعی منجر شود.

او همکاری دیگر دستگاه‌های دولتی با یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در راستای حفظ آثار و محوطه‌های تاریخی و باستانی شهرستان  را مطلوب دانست و یادآور شد: نشست‌های مختلفی با دهیاران و بخشداران برگزار شده و آگاهی‌های لازم برای شناسایی عوامل تخریبی و حفاظت هر چه بهتر آثار به گروه‌های هدف به ویژه مسئولان محلی ارائه شده است.

در حاشیه این مراسم همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در این مراسم ضمن تجلیل از میراث‌بانان از مسئولین کمیته‌ها، خادمان و فعالان ستاد خدمات سفر شهرستان با حضور معاون فرماندار، بخشداران و روسای ادارات و..  تجلیل شدند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020304889683

برچسب‌ها