اجرای پروژه میدان امام ارومیه نیازمند عزم جدی همه ما مسئولان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: اجرای پروژه میدان امام ارومیه باید در اولویت برنامه‌های مسئولان باشد چرا که مرکز شهر ارومیه یکی از نخستین‌های مکان‌های ورود گردشگر به شهرستان بوده که با وضعیت موجود در شأن مردم ارومیه نیست.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری ۹ خرداد ۱۴۰۲ در جلسه صحن شورای اسلامی شهر که به ریاست نقی کریمی، رئیس شورا و با حضور اعضای شورا برگزار شد، اظهار کرد: برای داشتن یک شهر، استان و کشور خوب هم‌افزایی و همدلی تنها راه چاره است، ما نیاز به گفت‌وگو، هم‌افزایی، تفاهم و نگاه جدید برای توسعه و رونق گردشگری در آذربایجان غربی داریم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تشکر از شورای شهر و شهرداری برای همکاری در انجام پروژه مشترک سامان‌دهی پیرامون مسجد جامع ارومیه افزود: تجربه خوب حاصل از این همکاری می‌تواند سرآغازی برای اجرای پروژه‌های مشترک بعدی باشد و ارمغان این همکاری نیز سرو‌سامان پیدا کردن باارزش‌ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی ارومیه بوده که اکنون این مسجد  تبدیل به یک مکان مناسب برای معرفی هویتی وتمدنی شهر شده‌ است.

او ادامه داد: در ادامه احیای حجرات ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه با توافق انجام شده با حوزه علمیه مقرر شده است احیای حجرات ضلع غربی مسجد جامع نیز با همکاری شهرداری ارومیه و اداره‌کل انجام شود. 

صفری با بیان اینکه امروز نیاز است که برای مردم نشاط معنوی، نشاط  اجتماعی و شادی حلال ایجاد شود که اگر این کار انجام نشود، دشمنان وارد عمل شده و با روش‌های  دیگری اوقات فراغت مردم وجوانان را پر خواهند کرد، تصریح کرد: برای این منظور پیشنهاد می‌شود سالانه جشنواره ملی غذای اقوام ایرانی، جشنواره انگور و... در استان برگزار شود، چرا که برای جذب گردشگر نیاز به رویدادسازی داریم مانند برگزاری جشنواره آش زنجان که هر ساله برگزار شده و مسافران زیادی از این جشنواره استقبال می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای شب‌مانی گردشگران در ارومیه یکی از نیازهای اصلی در این حوزه است که در این راستا در کنار وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری باید برای ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی برنامه‌ریزی کرد. 

او بیان کرد: صنعت گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین بازدهی را دارد و آذربایجان غربی با وجود پتانسیل غنی، کمترین بازدهی را در این حوزه داشته است و هر چقدر سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود درآمد و اشتغال زیاد را در پی خواهد شد‌. 

صفری با اشاره به اینکه از باززنده‌سازی بناهای تاریخی در استان به‌خوبی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: برای مثال در حال حاضر با وجود احیا و مرمت بناهایی مانند مدرسه هدایت، خانه انصاری، مدرسه ۲۲ بهمن، مسجد جامع ارومیه و..‌. از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده نمی‌شود، در حالی که در استان‌های دیگر  برای اغلب بناهای تاریخی کاربری فرهنگی مانند موزه های موضوعی، بوتیک هتل، اقامتگاه سنتی، سفره‌خانه‌ تعریف شده و برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه تعریف ردیف بودجه و تخصیص اعتبار برای تملیک بناهای تاریخی توسط شورای شهر ارومیه قابل تقدیر است، گفت: از شورا شهر ارومیه درخواست می‌شود با توجه به اینکه شهرداری در کنار مدرسه هدایت یک قطعه زمین در اختیار دارد، انتظار است برای این زمین کاربری فرهنگی تعریف شود.

او با اشاره به استقبال مسافران نوروزی از اتوبوس گردشگری ادامه داد: فعالیت اتوبوس‌های گردشگری تنها محدود به ایام نوروز نباشد و شهرداری ارومیه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که این اتوبوس‌ها در آخر هفته در شهر تردد کرده و مسافران را با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ارومیه آشنا کنند. 

صفری با اشاره به وجود پنج هزار تخت اقامتی در سطح استان گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا یک هزار اتاق در قالب 2024 تخت اقامتی به مجموع تخت‌های آذربایجان غربی اضافه می‌شود.که این امر حدود ۴۰ درصد ظرفیت اقامتگاهی استان را افزایش خواهد داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: حال حاضر اجرای ۸۰ پروژه عمرانی در دستور کار بوده که از محل اعتبارات سال گذشته برای ۶۰ مورد از این طرح‌ها اعتبار تخصیص یافته که از میان آنها تعداد ۴۴ مورد مربوط به پروژه‌های مرمتی بوده و مابقی مربوط به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری از جمله راه‌اندازی کمپینگ، ایجاد راه دسترسی به آثار تاریخی و گردشگری، انجام سنگ‌فرش ومحوطه سازی و... هستند.

صفری با بیان اینکه تعلل در اجرای پروژه میدان امام قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه میدان امام ارومیه باید در اولویت برنامه‌های همه ما  مسئولان باشد، چرا که مرکز شهر ارومیه یکی از نخستین‌های مکان‌های ورود گردشگر به شهرستان بوده که این فضا با وضعیت موجود در شان مردم ارومیه نیست و از آنجایی که ۷۰ درصد ظرفیت هتلینگ استان در شعاع چندصد متری میدان امام قرار دارد، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تمام توان آماده همکاری برای تکمیل و اجرای این پروژه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پایان گفت: خرید بناهای تاریخی، احیای بافت تاریخی، سامان‌دهی بازار تاریخی، ایجاد باغ‌موزه پادگان لشکر ۶۴ ارومیه و ... از جمله دیگر پروژه‌های اولویت‌دار در این شهرستان هستند که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های متولی است. 

صفری با بیان اینکه تعلل در اجرای پروژه میدان امام قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه میدان امام ارومیه باید در اولویت برنامه‌های همه ما  مسئولان باشد، چرا که مرکز شهر ارومیه یکی از نخستین‌های مکان‌های ورود گردشگر به شهرستان بوده که این فضا با وضعیت موجود در شان مردم ارومیه نیست و از آنجایی که ۷۰ درصد ظرفیت هتلینگ استان در شعاع چندصد متری میدان امام قرار دارد، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تمام توان آماده همکاری برای تکمیل و اجرای این پروژه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: خرید بناهای تاریخی، احیای بافت تاریخی، سامان‌دهی بازار تاریخی، ایجاد باغ‌موزه پادگان لشکر ۶۴ ارومیه و ... از جمله دیگر پروژه‌های اولویت‌دار در این شهرستان هستند که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های متولی است. 

او همچنین با اشاره به طولانی شدن پروسه احیای بافت تاریخی ارومیه گفت: بافت تاریخی مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است و در این طرح‌ها اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیاست‌گذار، شهرداری‌ها مجری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ناظر بر ضوابط آن است.

صفری ادامه داد: طبق وعده اداره‌کل راه و شهرسازی  طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تا آخر تیر ماه نهایی شده و پس از تصویب در کمسیون ماده ۵ استان به شواری عالی معماری وشهرسازی ارسال خواهد شد تا پس از آن اقدامات اجرایی آغاز شود.

ضرورت تملک بناهای تاریخی ارومیه 

رئیس شورای شهر ارومیه نیز در این جلسه گفت: ۳۰۷ هکتار در ارومیه به‌عنوان بافت تاریخی مشخص شده است که در آن ۱۱ هزار و ۵۰۰ پلاک وجود دارد که طرح احیای این بافت نیازمند بازنگری جدی است و در کنار حفظ و نگهداری میراث‌فرهنگی باید رفاه ساکنین نیز در نظر گرفته شود. 

نقی کریمی تصریح کرد: شهرداری هزار متر زمین در جوار مدرسه هدایت دارد که می‌تواند با سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک مکان اقامتی و یا تفریحی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. 

او بیان کرد: تملیک بناهای تاریخی مانند مدرسه هدایت، ۲۲ بهمن و کاروانسرای شرکت نفت در دستور کار شورای شهر قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020309378487

برچسب‌ها