توضیح سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان درخصوص یک گزارش

به دنبال انتشار گزارش خبری اختصاصی در پایگاه خبری ـ تحلیلی \"عصر ایران\" با عنوان «کشف بزرگترین آرامگاه‌های خانوادگی سنگی ۲۰۰۰ ساله در ایذه» سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان توضیحاتی ارائه کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، غلامرضا سلمان‌پور با بیان این‌که محوطه کل‌چنار شمی در فاصله حدود 50 کیلومتری از شهر ایذه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده خود قراردارد، افزود: این محوطه در حدود ۸۷ سال پیش و با کشف پیکره مفرغین موسوم به مرد شمی، برای اولین بار مورد کاوش قرار گرفت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: طی سال‌های 1391 تا 1396 نیز هیئت مشترک ایران و ایتالیا به سرپرستی و باحضور کارشناسان زبده و برجسته به بررسی و سپس کاوش محوطه اقدام کرد که نتیجه آن پیدایش آرامگاه‌های زیرزمینی و سکوهای آیینی سنگی بود.

او تصریح کرد: برای حفاظت از یافته‌های معماری این محوطه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر، برنامه‌ای با عنوان ساماندهی، حفاظت و مرمت تهیه کرده است که به‌زودی با تأمین اعتبارات لازم، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

سلمان‌پور افزود: لازم به ذکر است اخبار منتشرشده درخصوص یافته‌های ۲۰۰۰ ساله، مربوط به دوره‌های کاوش پیش‌گفته (سال ۹۱ تا ۹۶) است.

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020309478942

برچسب‌ها