تعرضی به سنگ‌نگاره «تنگ بتا» اندیکا خوزستان انجام نشده است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا با تکذیب خبر منتشر شده درخصوص تعرض به سنگ‌نگاره «تنگ بتا» گفت: در سال ۹۵، گروهی از قاچاقچیان قصد تخریب و منفجر کردن این سنگ‌نگاره در دشت شیمبار را داشتند که دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدعلی موسوی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، اداره میراث‌فرهنگی وقت با کمک نیروی انتظامی شهرستان در محل حاضر شده بودند و افراد خاطی در همان سال شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و تاکنون هیچ‌گونه تعرضی به این سنگ‌نگاره نشده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا درمورد تعرض قاچاقچیان به سنگ‌نگاره 2‌هزار ساله «تنگ بتا» در دشت شیمبار گفت: شایعه‌ای که در خصوص تخریب این سنگ‌نگاره 2‌هزار ساله منتشر شده واقعیت ندارد.

او تصریح کرد: هیچ‌گونه تخریب و تعرضی به سنگ‌نگاره «تنگ بتا» در دشت شیمبار شهرستان اندیکا انجام نشده و هرگونه خبر در این زمینه صحت ندارد و کذب است.

موسوی گفت: بعد از حادثه سال ۹۵، در سال ۹۹ همه محوطه و خودِ سنگ‌نگاره بررسی شدند تا مبادا داخل سوراخ‌های آن مواد منفجره وجود داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اندیکا از فرد منتشر کننده خبر شکایت کرده و پیگیر کار‌های حقوقی شکایت است.

تنگ بتا از متفاوت‌ترین نقش‌برجسته‌های خوزستان محسوب می‌شود که همزمان با دوره اشکانیان و مربوط به الیمائید‌ها (حکومت محلی همزمان با اشکانیان که اندیکا جزئی از قلمرو آن‌ها محسوب می‌شده) است.

تنگ بُتا در سال ۱۳۸۹ به شماره ۲۵۹۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به عنوان یکی از ۳۸ اثر تاریخی این شهرستان ثبت شده و شامل دو بخش است، یک تابلو که نقش یک نفر بر آن حجاری شده و در تابلو دیگر ۱۲ نقش برجسته دیگر وجود دارد، در این نقش برجسته ۱۲ نفری ۹ نفر هم قد و در بخش دیگر سه نفر قامت کوتاه‌تری دارند، در میانه نقش این ۱۲ انسان، کتیبه، گرز و پایه آتش دان دیده می‌شود.

این نگار برجسته را نخستین بار در سال ۱۸۴۱ سر هنری لایارد، جهانگرد، باستان‌شناس و دیپلمات بریتانیایی، با راهنمایی مردم محلی پیدا کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020316478180

برچسب‌ها