صدور بیش از 3هزار گواهی آموزشی صنایع‌دستی در یزد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: طی یک سال گذشته 3353 گواهی آموزشی طی ۲۸۸ دوره کوتاه‌مدت در استان صادر شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، احمد آخوندی در آستانه روز جهانی و هفته صنایع‌دستی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: در طول یک سال گذشته، ۶۰۷ مجوز صنایع‌دستی صادر و یا تمدیدشده، ۲۱۸ کارت شناسایی صنایع‌دستی نیز صادر و ۵۶ مجوز برای تولید کارگاهی صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: ۱۶۳ طرح به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اشتغال‌زایی ۱۸۴ نفر مشمول دریافت تسهیلات شدند در حالی که سهمیه استان ۱۴ میلیارد تومان بود اما با پیگیری انجام‌شده درنهایت این مبلغ به ۲۴ میلیارد تومان رسید و پرداخت شد.

آخوندی تصریح کرد: در زمینهٔ تسهیلات مشاغل خانگی نیز در شش ماهه ابتدای سال گذشته، بیش از ۱۵۸ نفر معرفی شدند که در نهایت تعداد ۵۱ نفر، 3میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰۵ نفر از استان یزد در نمایشگاه صنایع‌دستی کشور و در قالب ۲۵۰ غرفه حضور داشتند، خاطرنشان کرد: امسال نیز از ۵ تا ۹ تیرماه نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در استان یزد برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد عنوان کرد: استان یزد در نمایشگاه صنایع‌دستی کشور نیز با یک غرفه حضور داشت و در یک سال گذشته نیز تعداد ۷ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی یزد به نمایشگاه‌های خارجی و ۱۲۳ نفر نیز به نمایشگاه‌های داخلی اعزام‌شده‌اند.

آخوندی ادامه داد: ۱۴ مجوز و پروانه نمایشگاه فروشگاهی در استان صادرشده و 3353 گواهی آموزشی در ۲۸۸ دوره کوتاه‌مدت صادرشده و ۶۷۳ نفر از فعالان صنایع‌دستی در سه‌ماهه سوم سال گذشته نیز در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

او تأکید کرد: افتتاح ۱۷ پروژه مرکز آموزشی و تولیدی و ثبت ملی دو رشته هزاره‌دوزی ابرکوه و دولو هشتی بهاباد نیز ثبت ملی شد. از اقدامات مهم صنایع‌دستی استان در سال گذشته بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: رشته چلنگری نیز باز زنده شده و تلاش داریم تا نگذاریم این رشته منسوخ شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد نیز در این نشست گفت: از مشکلات حوزه صنایع‌دستی استان، آموزش است و لذا هرساله دوره‌های آموزشی بر اساس رشته صنایع‌دستی برگزارشده و ادامه خواهد داشت.

عربی افزود: در حوزه زیلوبافی، مس و ترمه آموزش‌هایی برگزار شد که بر اساس نیاز بازار است و طی بررسی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام می‌شود.

او با اشاره به اینکه بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی معرفی‌شده است، گفت: در هفته صنایع‌دستی امسال رویداد آموزشی حصیربافی برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: شهر یزد نیز به‌عنوان شهر ملی زیورآلات معرفی‌شده و دوره آموزشی آن نیز در یزد برگزار می‌شود.

عربی گفت: ۱۳ رشته صنایع‌دستی در استان یزد در معرض خطر هستند که از آن جمله می‌توان به نخ‌ریسی، احرامی‌بافی، دارایی‌بافی، زنجیربافی، سنگ‌تراشی، زرتشتی‌دوزی و خورجین‌بافی اشاره کرد و باید برای احیای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

او در این نشست به تشریح برنامه‌های هفته صنایع‌دستی استان پرداخت و گفت: قریب به 20 عنوان برنامه برای این هفته تدارک دیده‌ شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020317104327

برچسب‌ها