گردشگری دروازه رونق صنایع دستی

بر اساس تحقیقات نزدیک به 70درصد تولیدات صنایع‌دستی جهان یا توسط توریست‌ها خریداری می‌شود یا به کشورهای دیگر صادر می‌شود. رونق صنعت گردشگری، حذف قوانین دست و پاگیر و بروکراسی حاکم بر گمرکات مهم‌ترین عامل رونق تجارت صنایع‌دستی کشور شمرده می‌شود.

میراث آریا - رونق اقتصاد صنایع‌دستی بدون رونق صنعت گردشگری و ورود مسافران و جهانگردان تلاشی بیهوده است‌، چرا که تمایل به خرید این آثار در میان مسافران، بیش از تمایل خرید خود مردم آن منطقه است. امری اثبات شده که آمار و ارقام وگزارشات شورای جهانی صنایع دستی World Crafts Council حکایت از آن دارد. 

\"\"

راز رونق‌بخشی صنایع‌دستی، گشایش‌های مرزی و تسهیل ورود جهانگردان به کشور است که این مهم به شرط فراهم بودن زیرساخت‌های گردشگری لازم از قبیل امنیت، بهداشت و درمان، استاندارد راه‌ها و شریان‌های مواصلاتی، وسایل حمل و نقل عمومی مدرن، هتل‌ها ، بازارچه‌ها و مراکز اسکان ومهم تر از همه راهنمایان گردشگری آموزش دیده در سرتاسر کشور حاصل می‌شود.

ایران به عنوان کشوری چهارفصل، در هر زمان طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های گردشگری را در خود دارد. کشور ما یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری و یکی از جذاب‌ترین و اصیل‌ترین میراث‌های تاریخی و فرهنگی جهان را با خود دارد. زیبایی‌های طبیعی بِکر، بناهای تاریخی، آداب‌ و رسوم جذاب، فرهنگ اصیل و وجود اقوام مختلف از جمله عواملی هستند که می‌تواند کشور ما را محبوب گردشگران خارجی کنند.

\"\"

صنایع‌دستی ایران یکی از سه قطب مهم صنایع‌دستی جهان محسوب می‌شود. قدمت، غنا، زیبایی و به‌ویژه تنوع صنایع‌دستی ایران، کشور ما را تبدیل به مهم‌ترین قطب این صنعت هنری در دنیا کرده است.چین و هندوستان از دیگر کشورهای مطرح و با اهمیت حوزه صنایع‌دستی در جهان به شمار می‌روند.

هندوستان بیشترین میزان تولید، چین بالاترین کیفیت و ایران با بیشترین تنوع رشته، همگی در جایگاه برتر جهانی قرار دارند. کشورهای شایسته دیگری نیز در رقابت برای تصاحب این جایگاه‌ها در تلاش هستند. کشورهایی با پتانسیل بالای صنایع دستی چون ترکیه، پاکستان، تایلند، ژاپن، کامبوج ، ویتنام و ... در این زمره قرار دارند. 

      \"\"

خرید صنایع‌دستی و سوغات در سفرها، سنتی دیرینه است و تنها مختص کشور ما نیست. در تمامی دنیا جهانگردان و مسافران اعم از سیاحتی و زیارتی، خرید سوغات را مهم‌ترین بخش سفر خود می‌دانند. خرید صنایع‌دستی چه به‌منظور یادگاری که غالباً نشانه‌هایی از فرهنگ، هنر و تاریخ آن منطقه را در دل خود دارد و چه به منظور دادن کادو به نزدیکان همگی سهم بسزایی در رونق صنایع‌دستی آن منطقه خواهد داشت. 

 استان البرز با دارا بودن 83 رشته صنایع دستی از استان‌های فعال کشور در این بخش محسوب می‌شود. تنوع اقوام، قرارداشتن در مسیرهای مهم مواصلاتی کشور، همسایگی با 4 استان و مهاجرپذیر بودن ترکیب اقوام لُر، کُرد، گیلک، یزدی، ترک، مازندرانی، و خوزستانی این استان را تبدیل به ایرانی کوچک کرده است که فرهنگ، آیین، سنن و هنرهای خود را در این منطقه رواج داده‌اند. صنایع‌دستی البرز تاکنون 78 نشان ملی کشوری همچنین 9 نشان بین‌المللی یونسکو (مهر اصالت) را نیز از آن خود کند.

انتهای پیام/

\"\" 

انتهای پیام/

کد خبر 14020318537708

برچسب‌ها