تداوم مرمت روستای تاریخی بنه‌وار در لالی تا رسیدن به وضعیت اصیل

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی با بیان این‌که ضوابط مربوط به ساماندهی و احیای روستای تاریخی بنه‌وار، مطرح و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شد، گفت: همه ساخت‌وسازها در روستای بنه‌وار لالی براساس ضوابط ثبت‌ملی خواهد بود که تا یک ماه دیگر ابلاغ خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، اردشیر کوهزاد با اشاره به این‌که اداره میراث‌فرهنگی کارگروهی را با هدف تدوین ضوابط در این روستا تشکیل داده اظهار کرد: پیگیری امور مربوط به تسهیلات و همچنین طرح‌های پژوهشی، مطالعاتی و نقشه اجرایی ترتیب داده شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی با تأکید بر زمینه‌سازی مناسب برای توانمندسازی بهره‌برداران و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت تاریخی و فرهنگی گفت: مطالعه و تقویت ظرفیت‌های روستا با هدف جذب روستاییان و ساکنان فعلی و همچنین تشویق روستاییان مهاجر به بازگشت به روستا انجام می‌شود.

او با اشاره به قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدامات علاوه بر مرمت، حفظ و آشکار کردن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی این روستا با لحاظ کردن اصالت و یکپارچگی آن است و مراحل گوناگون اعم از تداوم مرمت و استحکام‌بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل مستمر خواهد بود.

کوهزاد با بیان این‌که مرمت و سامان‌دهی روستا بنه‌وار لالی سال گذشته صورت گرفته بود یادآوری کرد: با هدف مرمت، ساماندهی و حفاظت از ابنیه در معرض خطر، سال گذشته با ۲۷۰ میلیون تومان اعتبار به مرمت و سامان‌دهی بخش‌هایی از این روستا پرداختیم.

او افزود: بافت تاریخی روستای بنه‌وار، بناهای تاریخی ارزشمندی همچون دیوانخانه، عمارت‌های اربابی، عمارت هشت در، حمام شاهی قلعه، نقارخانه، ابنیه مسکونی و آسیاب دارد که هرکدام در جایگاه خود دارای ارزش‌های پژوهشی متعددی هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لالی اضافه کرد: روستای بنه‌وار به لحاظ داشتن نوع معماری بومی و خاص خود، سالانه پذیرای گردشگران و پژوهشگران متعددی است؛ بنابراین مرمت و سامان‌دهی مستمر این روستا باعث تقویت حوزه گردشگری این منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020320478241

برچسب‌ها