تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین میراث‌فرهنگی و صندوق بیمه اجتماعی آذربایجان غربی امضا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در راستای افزایش همکاری و تحت پوشش قرار دادن هنرمندان صنایع‌دستی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین این اداره‌کل و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان امضا می‌شود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، سیروس محمودیان مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ با مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این دیدار اظهار کرد: در راستای اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت در خصوص تعمیم و گسترش پوشش نظام تامین اجتماعی در حمایت از جامعه شاغل در رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارای مجوز تولید و کارت شناسایی و مشاغل مربوط به حوزه گردشگری و بوم‌گردی به منظور برخورداری از مزایا و تعهدات بلندمدت بیمه‌های اجتماعی در زمینه بازنشستگی، پیری، ازکار افتادگی و فوت نیاز به امضای این تفاهم‌نامه است.

مرتضی صفری با بیان اینکه بیمه یکی از مشکلات اساسی هنرمندان صنایع‌دستی در استان بوده است، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای آذربایجان غربی، تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: برای همکاری با صندوق بیمه اجتماعی در راستای راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی این اداره‌کل آمادگی دارد تا در گام اول دو فقره مجوز ایجاد بوم‌گردی برای هر کدام از تعاونی‌های صندوق بیمه اجتماعی صادر کند و نیز تسهیلات ارزان‌قیمت نیز برای این منظور پرداخت می‌شود.

هنرمندان صنایع‌دستی آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی اظهار کرد: این بیمه یکی از بیمه‌های دولتی بوده و چهار خدمت بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و انتقال سابقه را ارائه داده و تابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

سیروس محمودیان افزود: در این نوع بیمه دولت دو برابر حق بیمه هر فرد را در سال پرداخت می‌کند و از آنجایی که مشمولان افرادی هستند که کسب و کار آنها ممکن است ناپایدار باشد و درآمد ثابتی نداشته باشند، با توجه به اینکه دو سوم حق بیمه را دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند بنابراین رقم پرداخت حق بیمه سالانه در این صندوق بسیار مناسب، اقتصادی و پایین‌تر از صندوق‌های دیگر است.

او ادامه داد: در سطح کشور 2 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند و این آمار در آذربایجان غربی برابر با ۱۸۰ هزار نفر بوده و ۶ هزار نفر نیز از طریق این صندوق حقوق دریافت می‌کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی گفت: برخی افراد گمان می‌کنند که برای عضویت در این صندوق باید حتما جزو اقشار کشاورزان، روستاییان و عشایر باشند در حالی که جامعه هدف این صندوق گسترده بوده و شامل رانندگان حمل بار، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلان حوزه صنایع‌دستی، زنبورداران، قالی‌بافان، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام پزشکی و همچنین سایر گروه‌های هدف هستند.

محمودیان گفت: هنرمندان صنایع‌دستی با عضویت در این صندوق می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند و برای استفاده از خدمات درمانی می‌توانند از بیمه سلامت و بیمه روستایی استفاده کنند.

او با بیان اینکه ۱۰ تعاونی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سطح استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: این تعاونی‌ها آمادگی دارند برای راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی در سطح استان اقدام کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321378225

برچسب‌ها