مقبره تاریخی روستای دلویی گناباد خراسان رضوی احیا می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد گفت: اثر فرهنگی تاریخی موسوم به «مقبره دلویی» مرمت و احیا می‌شود.

به گزارش میراث‌ آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی با اعلام این خبر گفت: این اثر فرهنگی‌تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است با همکاری و مشارکت شورای اسلامی و دهیاری و خیر روستای دلویی مرمت و احیا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی شهرستان گناباد ادامه داد: مقبره دلویی نمونه بی پیرایه‌ای از معماری آرامگاهی است که  به شیوه برج مقبره با ته‌رنگ هشت ضلعی با بدنه ساده بنایی شده است.

محمودی قوژدی تصریح کرد:  معمار در این بنا زمینه مربع فضای داخلی را از طریق چپیره‌سازی به روش اسکنج، به هشت اجرا کرده، تا بتواند آسمانه گنبدی را اجرا کند.

او گفت: این اثر ارزشمند یکی از زیباترین مقابر آرامگاهی در این خطه به شمار می‌رود.

محمودی قوژدی ادامه داد: نقطه اوج هنر معماری در این مقبره رسمی‌بندی گچی زیر پوشش است که از معدود تزئینات معماری باقی مانده هنر گچبری در شهرستان گناباد است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی شهرستان گناباد اظهار کرد: با توجه به اقدامات ارزنده در سنوات گذشته در راستای حفاظت، صیانت و مرمت این اثر، خوشبختانه این مقبره به لحاظ کالبدی دچار آسیب‌های جدی ساختاری نشده است.

او گفت: مرمت‌های موضعی در جداره‌های داخلی و خارجی در نقاط تحتانی و فوقانی، کف‌سازی آجری پیرامون بنا، اجرای فخر و مدین آجری درگاه‌ها، نصب درب ورودی، نورپردازی داخلی و بیرونی و مبلمان شهری اطراف این بنای ارزشمند در اقدامی مشترک با شورای اسلامی، دهیاری و یکی از جوانان خیر روستا در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

محمودی قوژدی ادامه داد: مرمت فنی در این اثر تاریخی با حداقل مداخله در راستای حفظ اصالت بنا با استفاده از مصالح همگن و ایدری انجام خواهد شد.

شهرستان گناباد دارای ۱۷۷ اثر  ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از ده‌ها جاذبه گردشگری و صدها اثر تاریخی است.

شهرستان گناباد در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321770179

برچسب‌ها