صنایع‌دستی حاصل ادغام نیاز انسان‌ها با زیبایی هنر است/ یک صنعت پاک، فاخر و ارزآور

استاندار یزد صنایع‌دستی را حاصل ادغام نیاز انسان‌ها با زیبایی هنر خواند و این مهم را شرط بقای صنایع‌دستی در همه زمان‌ها ذکر کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهران فاطمی عصر روز یکشنبه ۲۱ خردادماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی استان اظهار کرد: ماندگاری هر اثر با زیبایی آن ارتباط دارد و صنایع‌دستی و هنرمندان این عرصه در راستای ماندگاری یک اثر تلاش می‌کنند که قابل‌تقدیر است.

استاندار یزد افزود: صنایع‌دستی دارای چند مؤلفه اصلی است که یکی از آن‌ها نیاز است؛ به عبارتی عمده صنایع‌دستی، مبتنی بر نیاز انسان‌ها تشکیل‌شده است.

او زیبایی را دیگر مؤلفه صنایع‌دستی خواند و گفت: درواقع انسان‌ها نیاز خود را با ترکیب هنر به زیباترین شکل تأمین می‌کردند و این‌که صنایع‌دستی محدود به زمان نمی‌شود نیز به دلیل خلق آن با زیبایی است.

فاطمی با اشاره به سند «یزد نوین» گفت: خوشبختانه ازآنجایی‌که این سند با مشارکت خود هنرمندان این حوزه تهیه‌شده، بسیاری از مسائل مطرح‌شده از سوی هنرمندان صنایع‌دستی، در این سند دیده‌شده و آنچه اکنون مهم است، عملیاتی کردن آن‌هاست.

او با بیان این‌که هنرمندان صنایع‌دستی از آورده زیادی برای ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی برخوردار نیستند،‌ پیشنهاد کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان با ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی، آن‌ها را به‌صورت اجاره در اختیار هنرمندان قرار دهد.

فاطمی همچنین با اشاره به مشکلات بیمه‌ای بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی، گفت: برخی مشکلات و کسب سهمیه بیمه قطعاً به‌صورت کشوری دنبال می‌شود، ولی یکسری پیشنهاد مطرح‌شده در این نشست مبنی بر این‌که هر هنر صنعت می‌تواند یک معین داشته باشد، راهگشا است مثلاً هنرمندان سفال و سرامیک می‌توانند از سوی کارخانجات کاشی استان موردحمایت قرار گیرند.

استاندار یزد از هنر صنایع‌دستی به‌عنوان یک صنعت پاک و فاخر یاد کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان از این صنعت برای استان ارزآوری داشت.

استاندار در پایان با بیان این‌که حتماً در حوزه پرداخت تسهیلات، مسائل بیمه و هم در حوزه صادرات محصولات صنایع‌دستی، پیگیری خواهیم داشت، ابراز امیدواری کرد که هر آنچه بر عهده استان است، انجام شود تا صنایع‌دستی یزد بتواند پویاتر و بالنده‌تر از گذشته، مسیر پیشرفت و تعالی خود را طی کرده و جایگاه خود را در هرم پیشرفت استان پیدا کنند.

 استاندار یزد گفت: از همه فعالان صنایع‌دستی که با همه سختی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد در این عرصه خدمت می‌کنند، کمال قدردانی و تشکر را داریم.

صنایع دستی توسعه اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد

احمد آخوندی مدیرکل میراث­‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بابیان اینکه نداشتن بسته‌بندی مناسب از نقاط ضعف صنایع‌دستی در استان است، گفت: در این زمینه دوره‌های آموزشی مختلف برگزار خواهد شد.

آخوندی افزود: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که امسال در یزد برگزار می‌شود نیز با موضوع بسته‌بندی خواهد بود و شرکت‌های بزرگ دعوت‌شده‌اند تا دوره‌های آموزشی برگزار شود.

او با بیان اینکه صنایع‌دستی توسعه اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد، یادآور شد در استان یزد 3550 نفر هنرمند داریم که در ۱۱۵ رشته صنایع‌دستی فعالیت دارند.

مدیرکل میراث­‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بیان کرد: از این تعداد بیش از ۹۵۰ نفر بیمه صنایع‌دستی هستند و امسال نیز ۷۵۰ نفر جدید معرفی شدند.

آخوندی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ رشته صنایع‌دستی در استان یزد در معرض فراموشی است و برای احیای آن‌ها تلاش می‌شود، گفت: سال گذشته ۲۴۵ میلیارد ریال تسهیلات در قالب ۱۸۴ نفر اشتغال پرداخت شد و ۱۵۷ نشان ملی و بین‌المللی نیز تاکنون توسط هنرمندان صنایع‌دستی استان دریافت شد که فقط هشت مورد در سال ۱۴۰۰ بوده و چون این رویداد هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود لذا امسال تعداد بیشتری را خواهیم داشت.

او ادامه داد: متأسفانه تشکل خاص صنایع‌دستی در استان وجود ندارد، لذا امسال برای حمایت از ۹ رشته صنایع‌دستی استان، تا شهریورماه تشکل تشکیل خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: پیگیر هستیم که مواد اولیه تولید صنایع‌دستی باکیفیت خوب تأمین شود و امسال از مهم‌ترین برنامه‌ها این است که چند شرکت برای تأمین مواد اولیه پایدار، تشکیل شود.

آخوندی اظهارکرد: از دغدغه‌های ما شهر طلا و جواهر بود که عملیات اجرایی شهر فلزات و سنگ‌های قیمتی استان یزد آغاز خواهد شد تا یزد به دوران اوج تجارت خود برگردد و در میبد نیز ۲۰ فروشگاه و تولیدی زیلو تا هفته دولت امسال بهره‌برداری خواهد شد.

رونمایی از پوستر چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در یزد، سخنرانی جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی در خصوص اقدامات، مشکلات و ارائه پیشنهادات و نیز تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی دارای مهر اصالت و نشان بین‌المللی استان یزد، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020322104500

برچسب‌ها