دومین جشنواره سنتی سوت آشی مرکزی کمیجان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان گفت: مراسم آیین سنتی ثبت ملی شده «سوت آشی» برای دومین سال پیاپی در مظهر قنات حسن آباد کمیجان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سعید نیکنام  گفت: مراسم آیین سنتی «سوت آشی» با حضور علی اکبر اسدی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، ابراهیم رستمی فرماندار کمیجان، حجت‌ الاسلام سعیدی امام جمعه کمیجان، اعضای شورای اسلامی شهر و بخش‌های مرکزی و میلاجرد، مدیران دستگاه‌های اجرایی و حضور پرشور شهروندان در مظهر قنات حسن‌آباد کمیجان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان افزود: این آیین در راستای افزایش نشاط اجتماعی و نهادینه‌سازی فرهنگ بومی و سنتی، با همکاری فرهنگ دوستان، گروه موسیقی عاشیقی (ایران عاشیقلاری) و مشارکت‌ بنیاد علوی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط موسسه آرمان بهادران بزچلو برگزار شد.

نیک‌نام با اشاره به اینکه این آیین سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، افزود: سوت‌آشی در زبان ترکی آش شیر است،  این مراسم هر ساله در اواخر اردیبهشت یا خردادماه با جمع‌آوری شیر دام‌ها توسط زنان آغاز می‌شود.

او افزود: آش شیر با ترکیب شیر و بلغور گندم تهیه می‌شود و قاعده کار نیز چنین است که این مراسم در کنار آب‌های روان و جاری دایر شود و در گذشته برای گرفتن جای مناسب در کنار مظهر قنات اصلی، اول صبح بچه‌ها را به آن‌جا می‌فرستادند و هرکس تلاش می‌کرد که نزدیک آب جای مناسبی بگیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان گفت: امید است که با احیای این سنت دیرینه بومی این شهرستان، شاهد تکرار این مراسم به صورت تقویم تاریخی در شهرستان کمیجان باشیم.

نیک‌نام افزود: از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این مراسم حائز اهمیت است، شور و شادی است که در میان نوجوانان و کودکان وجود دارد و یک خاطره شیرین را برای آن‌ها رقم می‌زند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402032272107

برچسب‌ها