هر بنایی که احیا می‌شود می‌تواند در توسعه زیست بوم صنایع‌دستی موثر باشد

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که احیا در حوزه صنایع دستی نیز باید برای صندوق توسعه و احیا اتفاق بیفتد، گفت: هر بنایی که احیا می‌شود می‌تواند در توسعه زیست‌بوم صنایع دستی موثر باشد.

به گزارش میراث آریا، مریم جلالی در نشست با مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بیان این که ظرفیت این صندوق باید پای کار مسائل توسعه بیاید، اظهار کرد: برگ طلایی صندوق در این حوزه مدیریت، مربوط به صنایع دستی است چرا که این مجموعه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را توسعه داده است، اما صنایع دستی بسیار ناب و قابل برنامه‌ریزی و توسعه است.

او با بیان این که صندوق می‌تواند در حوزه صنایع دستی مانند یک شرکت عمل کند، تصریح کرد: نتیجه‌بخش بودن عملکرد برای ما ملاک عمل و معیار است، لذا در این خصوص باید برنامه‌ریزی‌ها منتج به عملکرد و نتیجه شود.

جلالی با تاکید بر این که احیا در حوزه صنایع دستی نیز باید برای صندوق توسعه و احیاء اتفاق بیفتد، گفت: هر بنایی که احیا می‌شود می‌تواند در توسعه زیست‌بوم صنایع دستی موثر باشد و این صندوق توسعه و احیاست که باید در هر بنا آموزشگاه، فروشگاه و نمایشگاه صندوق دستی را با هم رقم بزند.

معاون صنایع‌دستی کشور با تاکید بر این که باید چگونگی تحقق قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی را شاهد باشیم، گفت: اگر صندوق بتواند این مهم را محقق کند و ابزاری برای اجرایی‌سازی آن شود، می‌توانیم توسعه زیست‌بوم صنایع دستی را شاهد باشیم.

شهاب طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، با بیان این که صنایع دستی در صندوق توسعه و احیا مغفول مانده است، گفت: با اینکه مسئولیت‌های حوزه صنایع دستی و فرش به وظایف صندوق احیا اضافه شده، این مجموعه همچنان با نام صندوق احیا شناخته می‌شود و فعالیت‌های آن را محدود به مرمت و احیای بناهای تاریخی می‌دانند.

او با بیان این که ظرفیت اساسنامه صندوق توسعه و احیا برای توسعه صنایع دستی ظرفیتی قابل تامل دارد، گفت: صندوق توسعه و احیا ظرفیت بسیار گسترده‌ای با توجه به بناهای تاریخی و زیرساخت‌های موجود در حوزه صنایع دستی دارد و این ظرفیت را می‌توان در راستای توسعه و گسترش صنایع دستی به کار بست.

طلایی با بیان این که ظرفیت بناهای تاریخی موجود می‌تواند در حوزه صنایع دستی بالفعل شود، تاکید کرد: با توجه به متراژ بنا و کاربری مشخص شده، ظرفیت‌هایی را برای توسعه و ترویج صنایع دستی ایجاد می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با بیان این که این صندوق می‌تواند به عنوان مسئول پیگیری‌ و بسترسازی قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی مطرح شود، گفت: صندوق توسعه و احیا ظرفیت و اختیار لازم برای درآمدزایی از حوزه صنایع دستی را دارد و می‌تواند درآمدهای حاصل از فعالیت‌های صنایع دستی را برای این موضوع با هماهنگی معاونت صنایع دستی هزینه کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020322900413

برچسب‌ها