«قصه‌گویی ایرانی» ثبت ملی شد

آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی با رونمایی از لوح ثبت ملی قصه‌گویی برگزار شد.

به گزارش میراث آریا، آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی، صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ با حضور جمعی از معاونان و مدیران‌کل کانون پرورش فکری و فعالان حوزه قصه‌گویی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون گفت: برگزاری ربع قرن جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری اتفاق ساده‌ای نیست. به همین دلیل ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی انجام می‌شود؛ این قولی بود که در جشنواره بیست‌وچهارم قصه‌گویی داده شد و مدیرعامل بعد از آن بر ثبت جهانی قصه‌گویی هم تأکید داشتند.

معاون فرهنگی کانون گفت: اولین قصه‌ای که بچه‌ها می‌شنوند صدای ضربان قلب مادرشان است. قصه‌ تولد، شیرین‌ترین قصه‌ای است که انسان‌ها دریافت می‌کنند. قصه‌ها پایه تولید تمام فرآورده‌های فرهنگی هستند. پشتوانه فیلم، تئاتر، موسیقی، تابلو نقاشی و... قصه است.

فلاح اظهار کرد: همانطور که در ورزش، دو میدانی ورزش پایه محسوب می‌شود، قصه هم پایه همه هنرها و ادبیات است. قصه هنر بی‌هزینه‌ای است. بدون پرداخت هزینه، قصه تعریف می‌کنیم. قصه یک هنر و میراث عمیق گرانبها و جهانی است؛ ضمن اینکه ماندگار و ماناست.

او ادامه داد: اگر این خصوصیات را نداشت خداوند از آن استفاه نمی‌کرد. بیش از ۲۸۰ قصه برای هدایت انسان‌ها در معجزه بشریت استفاده شده است و شاید علت مانایی قصه همین کاربرد آن در کتاب‌های آسمانی باشد.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: ثبت ملی قصه‌گویی اتفاق مهمی است، البته اقدام‌هایش به سال‌های قبل برمی‌گردد، اما بسیار خوشحالیم که در دوره کنونی برای ثبت قصه‌گویی توفیق پیدا کردیم.

فلاح تصریح کرد: در این آیین قصه‌گویی ایرانی به‌عنوان میراثی ماندگار به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت می‌شود و این مایه مباهات است.

او افزود: امروز از ساعت ۹:۳۰ صبح، زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سراسر کشور نواخته شده است و بچه‌ها در حال شنیدن قصه هستند.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: همچنین ثبت نماد کلی جشنواره قصه‌گویی را داشتیم؛ همین کلاغی که با نام «آقار» به‌عنوان یکی از نمادهای بازارپردازی به ثبت ملی رسیده است. در آینده از «آقار» قصه‌های بیشتری خواهید شنید و امیدواریم به شخصیت جذاب بچه‌ها تبدیل شود.

پاسداری از فرهنگ و هنر، وظیفه همه مردم است

در بخش دیگری از این مراسم علیرضا تابش، مشاور معاون میراث‌‌فرهنگی بیان کرد: رویداد امروز که به همت کانون پرورش فکری رقم خورد برای همه ما تذکری در باب اهمیت و جایگاه مهم قصه‌گویی است.

تابش ادامه داد: فرهنگ و هنر برآمده از ذات یک ملت است نه کوشش و سلیقه‌ی مسئولان. بنابراین لوحی که امروز امضا می‌شود ارج‌گذاری بر تلاش چندین‌ ساله مربیان کانون پرورش فکری است.

او افزود: قصه و ادبیات ایرانی این ظرفیت را دارد که مرزهای جهانی را بپیماید، امید همه‌ ما به نسل نو است که ادبیات و قصه‌های ایرانی را با روزآمدرسانی به نسل آینده منتقل کنند.

پیشنهاد راه‌اندازی آکادمی قصه‌گویی

تجلیل از مصطفی رحماندوست بخش دیگری از مراسم ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی بود. در این بخش مصطفی رحماندوست از طراحان و برنامه‌ریزان توسعه‌ی قصه‌گویی بیان کرد: بیست‌وپنج سال پیش که جشنواره قصه‌گویی را پایه‌گذاری کردیم نه صحبتی از ثبت ملی بود، نه جهانی شدن قصه‌گویی، با این وجود این مسیر را با همدلی طی کردیم. قابل توجه است بسیاری از شیوه‌های قصه‌گویی نیز باید در کانون ثبت و آرشیو شود.

رحماندوست ادامه داد: آرزو دارم علاوه بر جشنواره‌ی خوب قصه‌گویی، آکادمی قصه‌گویی نیز ایجاد شود.

در پایان این مراسم از لوح ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی رونمایی شد.

سپس کیک تولد بیست‌وپنجمین دوره از جشنواره بین‎ المللی قصه‌گویی برش داده شد و در ادامه حاضران عکس یادگاری گرفتند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402032330294

برچسب‌ها