نگاهی به برنامه‌های اجرا شده در هفته صنایع‌دستی/ از سفر رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی به ایران تا حضور میدانی معاون صنایع‌دستی در کارگاه‌ها

هفته صنایع‌دستی که از راه می‌رسد جنب و جوش خاصی در این حوزه به راه می‌افتد. شروع هفته صنایع‌دستی ار 20 خرداد روز جهانی صنایع‌دستی است و همین بهانه کافی است تا هرجایی که برویم صحبت از صنایع‌دستی باشد.

میراث آریا: صنایع‌دستی دنیایی از نقش و رنگ‌هاست و جهانی از زیبایی‌ها، برای همین هفته صنایع‌دستی فرصتی است برای ارج نهادن به آثار هنری و تجلیل از هنرمندانی که با جان و دل در این حوزه کار می‌کنند.

همه می‌دانیم که صنایع‌دستی فقط کالا نیست؛ بلکه این دست‌سازهای زیبا در حقیقت سفیران فرهنگی به حساب می‌آیند که وظیفه انتقال فرهنگ را نیز بر عهده دارند و در این میان این هنرمند است که این نقش و وظیفه را صنایع‌دستی می‌بخشد و شیء بی‌جان را تبدیل به یک دیپلماسی فرهنگی می‌کند.

برای همین است که همه‌ساله با فرا رسیدن روز جهانی صنایع‌دستی و آغاز هفته صنایع‌دستی برنامه‌های ویژه‌ای در این باره برگزار می‌شود.

امسال نیز به همین مناسبت برنامه ویژه‌ای در اقصی‌نقاط کشور برگزار می‌شود و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امسال برنامه‌های بسیار ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

شروع برنامه‌های هفته صنایع‌دستی سه روز قبل از 20 خرداد روز جهانی صنایع‌دستی آغاز شد و در روز چهارشنبه 17 خرداد که به نام روز رسانه و صنایع‌دستی نام‌گذاری شده بود، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌های مرتبط با این هفته را با برگزاری نشست خبری مریم جلالی معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه آغاز کرد و در روز پنجشنبه و جمعه نیز برنامه‌های متنوعی با موضوع صنایع‌دستی برگزار شد.

اوج برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی صنایع‌دستی و هفته صنایع‌دستی در روز شنبه و در سفر مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان اصفهان شکل گرفت که هم زمان شاهد سفر رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی به این استان نیز بودیم. سفری که با بازدید سعد القدومی از اصفهان، ملاقات با مهندس ضرغامی، برگزاری نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی و برنامه گرامی‌داشت روز جهانی صنایع‌دستی همراه بود.

در روزهای بعد نیز برنامه های مختلفی از سوی این وزارتخانه به این مناسبت تدارک دیده شد که یکی از مهمترین آن‌ها سفر رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی با همراهی معاون صنایع‌دستی کشور به چند استان کشورمان بود. سفرهایی که باعث آشنایی هرچه بیشتر سعد‌القدومی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی با هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایرانی شد.

اما این پایان‌بخش برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی صنایع‌دستی و هفته صنایع‌دستی نیست بلکه در روز چهارشنبه 24 خرداد 1402 مریم جلالی معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه به‌منظور ارج‌نهادن به مقام شامخ هنرمندان صنایع‌دستی و تجلیل از آن‌ها به بازدید میدانی از تعدادی از کارگاه‌های صنایع‌دستی استان تهران پرداخت.

بازدید معاون صنایع‌دستی از تعدادی از کارگاه‌های صنایع‌دستی استان تهران

جلالی معاون صنایع‌دستی کشور به مناسبت فرا رسیدن هفته صنایع‌دستی، با حضور در تعدادی از کارگاه‌های صنایع‌دستی استان تهران از آن‌ها بازدید به عمل ‌آورد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابتدا با حضور در  شهرک صنعتی شمس‌آباد از کارگاه حجاری سنتی واقع در این شهرک صنعتی بازدید کرد و بعد از آن از  کارگاه تراش شیشه واقع در کهریزک بازدید کرد.

بازدید از کارگاه شیشه‌گری فوتی استاد علی‌بابا بختیاری پیشکسوت هنر شیشه‌گری، بازدید از کارگاه زیور‌آلات سنتی امیرحسین رحیمی یگانه و بازدید از کارگاه تولیدات چند‌رشته‌ای اشکان رستگار واقع در خیابان ولیعصر تهران از دیگر برنامه‌های امروز معاون صنایع‌دستی کشور بود.

این بازدیدها با هدف تقویت ارتباط و حضور میدانی در کارگاه های صنایع دستی هنرمندان انجام شد و مورد استقبال استادکاران، صنعتگران و هنرمندن صنایع دستی قرار گرفت.

این همه در حالی است که در استان تهران عصر روز چهارشنبه مراسم ویژه روز جهانی صنایع‌دستی در عمارت عین‌الدوله برگزار شد.

در ادامه این برنامه‌ها، در روز پنجشنبه 25 خرداد، مجموعه فرهنگی تاریخ سعدآباد میزبان دومین مرحله از رویداد «سه‌گام» است و عصر همان روز نیز در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران ویژه برنامه‌ای با موضوع صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

برنامه‌های منسجم و متفاوت امسال در هفته صنایع‌دستی به طور حتم نتایج بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند باعث رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشورمان شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020324622230

برچسب‌ها