هشتمین جشنواره گردشگری شیردوشان (امامدر) دیباج دامغان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری هشتمین جشنواره آئینی و گردشگری شیردوشان «امامدر» دیباج از توابع شهرستان دامغان با حضور پرشور و کم‌نظیر گردشگران و علاقه‌مندان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، عرضه محصولات سنتی، خوراکی و سوغات، برگزاری مسابقات بومی و محلی، پخت نان محلی، برپایی سیاه‌چادر، کره‌گیری، اجرای مراسم سنتی شیردوشان و توزیع نذورات مردمی از اصلی‌ترین برنامه‌های این جشنواره بود.

رئيس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با تشکر ویژه از زحمات شهرداری و شورای اسلامی باغ شهر گردشگری دیباج در برگزاری جشنواره، افزود: آیین سنتی شیردوشان ریشه در تدین و فرهنگ شهروندان این منطقه دارد.

او گفت: هشتمین دوره جشنواره شیردوشان با استقبال هزاران نفر از گردشگران و علاقه‌مندان به مراسم آئینی و سنتی و با حضور مسئولین شهر دیباج، شهرستان دامغان و استان سمنان، در جوار امامزاده محمد و درخت اورس کهن‌سال دیباج برگزار شد.

اکبرپور هدف اصلی برگزاری جشنواره‌ها را انتقال آئین‌ها، اعتقادات و سنت‌های قدیمی به نسل جدید دانست و افزود: دامداران این منطقه هرساله با اجرای این آئین، شیردوشی را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار قسمتی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای تأمین بخشی از هزینه‌های امامزاده محمد دیباج، نذر این مکان مقدس می‌کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: آئین شیردوشان یا امامدر دیباج در سال ۱۳۹۱ به شماره ۸۹۰، امام‌زاده محمد دیباج به شماره ۲۴۲۳ در سال ۱۳۷۸ و درخت اورس دیباج به‌عنوان کهن‌سال‌ترین درخت استان سمنان به شماره ۱۳۰ در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020327863496

برچسب‌ها