بوم‌گردی در تمام روستاهای البرز ایجاد شود/ رویداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در البرز برگزار شود

استاندار البرز این استان را در حوزه تاریخ و طبیعت، منطقه‌ای ویژه و برخوردار دانست و گفت: بوم‌گردی و استفاده از ظرفیت‌های روستاهای شگرف و دیدنی البرز می‌تواند منجر به توسعه پایدار گردشگری شود. به اعتقاد من روستاهای البرز با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد، قابلیت ایجاد حداقل یک بوم‌گردی را دارد.

به‌گزارش میراث‌‌‌‌‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، مجتبی عبدالهی عصر یکشنبه 28 خرداد 1402 با حضور در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از این مجموعه بازدید و در نشستی با مدیرکل و مدیران ارشد اداره‌کل استان البرز مهمترین سرفصل‌های کاری مرتبط با مأموریت‌های 3 گانه این اداره‌کل را مورد بررسی قرار داد. 

استاندار البرز همچنین بر احیای صنایع‌دستی و مشاغل سنتی در روستاها توسط اداره‌کل استان البرز و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: این اقدام می‌تواند منجر به اشتغال‌آفرینی در روستاها شود.

او با اشاره به نقش سرمایه‌گذاری در توسعه گردشگری و صنایع وابسته گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان البرز باید برگزاری رویداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرج و برگزاری فم تورهای آشنایی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان با این استان را در دستور کار قرار دهد.  

او با اشاره به اینکه مسافران زیادی وارد البرز می‌شوند، تصریح کرد: این استان از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری نیاز فراوانی به هتل‌ها و تأسیسات اقامتی دارد. با توجه وجود ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری فراوان در البرز، باید نیازها و طرح‌های سرمایه‌گذاری با به‌کارگیری مشاوران ذی‌صلاح احصا و به سرمایه‌گذاران ارائه شود. 

استاندار البرز همچنین در پاسخ به پیشنهاد مدیر کل میراث‌فرهنگی البرز مبنی بر تبدیل مجموعه کلاه فرنگی به موزه بزرگ البرز گفت: برای تحقق این امر در ابتدا باید مشاور ذی‌صلاح ظرفیت‌های این عمارت را بررسی کند تا تصمیم مدیریتی در این خصوص اتخاذ شود.

عبداللهی در پایان خواستار شکل‌گیری شورایی متشکل از مدیران دستگاه های اجرایی، دولتی و خصوصی برای بررسی کارشناسی موضوعات گردشگری شد.

 تبدیل محوطه ازبکی به سایت موزه در دستور کار قرار دارد

در ادامه این نشست مدیرکل میراث‌فرهنگی استان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان البرز در توسعه گردشگری و تقدیر از نگاه خاص و حمایت‌های استانداری البرز از توسعه پایدار گردشگری گفت: تلاش اداره‌کل استان استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار است و با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، شاهد تحولات مثبتی در این زمینه خواهیم بود.

رحیم خاکی رفع مشکل حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی و ایجاد موزه بزرگ و سایت موزه ازبکی را برای هویت بخشی تاریخی به استان البرز از موضوعات مهم برشمرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در ادامه یکی از اقدامات شاخص درحوزه میراث‌فرهنگی را ثبت دستکندهای اشتهارد عنوان کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده روز گذشته اولین نامه رسمی ثبت دستکندهای اشتهارد را دریافت کردیم که پیشنهاد 150 هکتار عرصه و 400 هکتار حریم برای آن انجام شده است.

او همچنین به قابلیت های البرز در زمینه صنایع‌دستی اشاره و تصریح کرد: روستای گلستانک دارای کارگاه‌های صنایع‌دستی بسیاری به خصوص در زمینه سفال و سرامیک است و قابلیت ثبت به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در زمینه تخصصی سفالگری را دارد.

او کاروانسرای شاه‌عباسی را از دیگر ظرفیت‌های ویژه استان برای تبدیل به مرکز کارگاهی، آموزشی و فروشگاهی صنایع‌دستی هنرمندان شاخص استان عنوان کرد و گفت: بهره‌برداران هم برای این موضوع اعلام آمادگی کرده و صندوق حفظ و احیا اماکن تاریخی هم در این زمینه اتفاق نظر داشته و با همدلی مدیران ارشد دولتی و شهری موانع گذشته در حال برطرف شدن است. 

به گفته خاکی اعتبارات لازم کاخ سلیمانیه  ابلاغ شده و به زودی با برنامه‌ریزی انجام شده و دریافت بخشی بزرگ از نقاشی‌های فاخر قاجاری از سایر موزه‌های کشوری، موزه نقاشی‌های قاجاری در کرج راه اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020328537397

برچسب‌ها