البرز رتبه سوم حفاظت و مرمت اشیای تاریخی‌فرهنگی را در کشور کسب کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: استان البرز موفق به کسب رتبه سوم در حوزه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی‌فرهنگی در بین 31 استان کشور شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، رحیم خاکی اظهار کرد: طبق شاخص‌های اختصاصی وزارت متبوع برش استانی البرز در زمینه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی در سال 1401، صد قلم شیء بود که به طور کامل محقق شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه این استان دارای محوطه‌ها و آثار تاریخی با قدمت حدود ۹هزار ساله است، گفت: در کاوش‌های صورت گرفته در این مناطق اشیای مختلف از جمله انواع سفالینه‌ها، مصنوعات فلزی و سنگی به دست آمده که می توانند زینت‌بخش موزه‌ها و نشان‌دهنده غنای تاریخی منطقه باشند. 

او نگهداری اصولی از این آثار را مستلزم داشتن شرایط مطلوب محیطی و همچنین حفاظت و مرمت آن‌ها عنوان کرد و گفت: کارشناسان این اداره کل موفق شدند در سال 1401، صد قلم شیء تاریخی‌فرهنگی از ادوار پیش از تاریخ تا معاصر استان را مرمت و حفاظت کنند. این آثار شامل انواع ظروف سفالی، پی سوز، جام سفالی، ظروف منقوش، عطر دان شیشه ای و آثار سنگی است. 

خاکی اظهار کرد: با توجه به وجود آثار ارزشمند تاریخی چند هزار ساله مکشوفه از محوطه‌های تاریخی البرز درصدد راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی استان هستیم. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020329537303

برچسب‌ها