شهر باستانی‌دانشگاهی جندی‌شاپور احیا می‌شود

دانشگاه جندی‌شاپور دزفول و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان در راستای احیای شهر دانشگاهی جندی‌شاپور، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول 30 خردادماه 1402 در جریان امضای تفاهم‌نامه در محل این دانشگاه گفت: در راستای کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور، رسالتی به این دانشگاه محول شده است که براساس آن، مرکز پژوهشی تأسیس شود.

مهدی بدیعی افزود: این مرکز پژوهشی با اجرای طرح‌های پژوهشی، تحقیقات و مطالعاتی برای کمک به احیای جندی‌شاپور انجام خواهد داد.

او با تأکید بر ضرورت همکاری دوجانبه در این‌خصوص ادامه داد: چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور اسفندماه امسال در دانشگاه جندی‌شاپور دزفول برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول نیز گفت: قرار است در این راستا احیا، برداشت، مرمت، کاوش و مطالعات گسترده‌‌ای انجام شود.

حمیدرضا خادم با اشاره به ظرفیت دانشگاه جندی‌شاپور دزفول گفت: قرار است از تجهیزات، ظرفیت باستان‌شناسی و نیروی انسانی این دانشگاه استفاده و پایان‌نامه دانشجویان نیز به این موضوع سوق داده شود و در کنار آن از تجربیات میراث نیز استفاده شود.

او افزود: این تفاهم‌نامه بین میراث‌فرهنگی و پژوهشکده جندی‌شاپور دزفول به عنوان تنها پژوهشکده رسمی امضا شد.

براساس مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی‌شاپور، نخستین نظام‌نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است و اولین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تأسیس شد.

شهر باستانی جندی‌شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت شهر تازه‌تأسیس جندی‌شاپور واقع است.

آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14020331478912

برچسب‌ها