انتقال 3‌680 قطعه شیء تاریخی توقیف شده به مخزن امن/ آثاری به قدمت عیلامی و هزاره اول قبل از میلاد

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: 3‌680 قطعه شیء تاریخی توقیف شده در فرودگاه امام خمینی (ره) که عمده آن از حفاری‌های غیرمجاز در خوزستان به‌دست آمده به وزارت میراث‌فرهنگی تحویل داده شد و به مخزن امن نیز منتقل شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مرتضی ادیب‌زاده گفت: محموله اشیای تاریخی توقیف ‌شده در فرودگاه امام خمینی (ره) که روز سه‌شنبه 30 خرداد 1402 با حضور رئیس پلیس پیشگیری فراجا، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور و فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی رونمایی شد، شامل 3‌680 قطعه اثر فرهنگی‌تاریخی است که بیشتر آثار اصل هستند. عمده این اشیا، حاصل حفاری‌های غیرمجاز در خوزستان است.

مدیرکل موزه‌ها افزود: اشیای مکشوفه از دوران عیلامی، هزاره اول قبل از میلاد تا قرون میانه اسلامی را در بر می‌گیرد. آثار عیلامی شامل دستبندهای طلا و نقره، گوشواره طلا، انگشتری‌های طلای نگین‌دار و سکه‌های طلاست. همچنین مجموعه ارزشمندی از سکه‌های قرون اولیه اسلامی، سکه‌های اموی که عمدتاً ضرب خوزستان هستند. همچنین یک مجموعه سکه عرب ‌طبری مربوط به امرای طبرستان در قرون اولیه اسلامی در این مجموعه کشف شده که جنس اکثر آن‌ها نقره است.

ادیب‌زاده تصریح کرد: آثاری از سکه‌های ساتراپی‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی و همچنین قرون اولیه اسلامی از دیگر آثار مجموعه کشف ‌شده هستند.

او در پایان اظهار کرد: این مجموعه در حال حاضر به وزارت میراث‌فرهنگی تحویل داده شده و به مخزن امن نیز منتقل شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020331640237

برچسب‌ها