مالکیت فکری فرش دستباف جوشقان قالی کاشان ثبت جهانی شده است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از ثبت مالکیت فکری فرش دستباف جوشقان قالی در فهرست آثار بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت فکری، وایپو (WIPO) خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان احمد دانائی‌نیا امروز 4  تیر با اعلام این مطلب گفت: وایپو، برند سازی نشانگان جغرافیایی بعضی از محصولات که خیلی معروف هستند را در حافظه جهانی خود ضبط می‌کند تا مالکیت فکری اثر به نام دارندگان آن نشانگان ثبت شود.

او ادامه داد: متولی ثبت مالکیت فکری این آثار، وزارت دادگستری و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور  است که با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مهم محقق شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان افزود: به همین خاطر و با بررسی‌های سازمان مذکور، فرش دستباف جوشقان قالی دارای مؤلفه‌های یادشده بوده و در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)، مالکیت فکری آن به ثبت جهانی رسید و امیدواریم در آینده نزدیک، این محصول فرهنگی در فهرست جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت برسد.

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه به‌منظور حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و محل آن در ژنو سوئیس قرار دارد و در حال حاضر ۱۸۴ کشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آن‌ها موافقت‌نامه لیسبون (ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها) است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402040501046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha