صنایع‌دستی روایتگر هنر، دانش و سلیقه پیشینیان است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در جشنواره ملی شهر خشت شهر حصیربافی و روستای تنگ چوگان کازرون به‌عنوان روستای ملی رندبافی گفت: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، سخنرانی تاریخ و جغرافیا به بهترین نحو است. این دست‌بافته‌ها و دست‌دوخته‌ها در دل تاریخ روایتگر، هنر، اندیشه و سلیقه پیشینیان ما است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، مریم جلالی روز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲ با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر صنایع‌دستی کشور گفت: زنان سرزمین ما و مادران سرزمین ما لحظه‌ای را بدون تولید از دست نمی‌دادند، مولد بودند و دستشان همیشه به خلق و تولید بوده. خانواده ایرانی، خانواده مولد بوده، تولید عشق و عاطفه و محبت، تولید اخلاق و قانون باتربیت کردن، تولیدمثل با سلامت و تولید ثروت باکار آفرینی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به لزوم خانواده محور بودن گفت: ما همه یک خانواده‌ایم و تفکر خانواده محور داریم و هر وقت خانواده شدیم بردیم، در انقلاب خانواده شدیم بردیم، در جنگ خانواده شدیم بردیم و اگر در توسعه و سازندگی هم‌خانواده شویم قطعاً می‌بریم و انسدادهای اقتصادی را پشت سر می‌گذاریم.

او هنر صنایع‌دستی را هنر تولید از هیچ به همه‌چیز توصیف کرد و گفت: تولیدکنندگان از برگ خشک سبدی زیبا، از نخی بی‌جان گلیمی جادویی و از پشم نمدی زیبا خلق می‌کنند.

جلالی گفت: خانواده‌های باسلیقه و بادانشی بودیم و اکنون باید بتوانیم به ادبیات توسعه وصل شویم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور همچنین دست‌نوشته‌ها، کوه‌نوشته‌ها و پدرپیشه‌گی‌ها را میراث‌فرهنگی همه ما دانست و بیان داشت: میراث ناملموس ما قصه‌ها و آواهایی است که در لابه‌لای این بافتن‌ها خوانده و گفته‌ شده است.

او در توصیف ساختاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگری مانند آوندهایی است که ریشه میراث‌فرهنگی را به میوه صنایع‌دستی متصل می‌کند و صنایع‌دستی رویکردی اقتصادی دارد وما همه میراث‌دار این سرمایه هستیم.

جلالی در بخش پایانی سخنان خود گفت: شهر و روستای ملی شدن باید آغازی باشد که همه نهادها و دستگاه‌ها و مسئولان فضایی ایجاد کنند که دختران سرزمین ما تمام آینده خود را در دستان مادران خود ببینند و توسعه و تولید را یاد بگیرند .

انتهای پیام /

انتهای پیام/

کد خبر 1402040601064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha