چگونگی نمایش آثار تاریخی استردادی در موزه‌ها

در مورد اشیای استردادی و حتی نمایشگاهی به امانت سپرده شده، هیئت عالی کارشناسی آثار را از نظر اصالت بررسی می‌کنند تا بدانند آثاری که به کشور استرداد شده، اصالت تاریخی دارند یا خیر و نتیجه آن در صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود.

جبرئیل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران در یادداشتی که آن را در اختیار میراث آریا قرار داد نوشت: آثار تاریخی موزه‌ای که به قصد استرداد یا برگزاری نمایشگاه از کشوری به کشوری دیگر منتقل می‌شوند، در کشور مبدأ با حضور امین اموال / نمایندگان قانونی بسته‌بندی و پلمپ می‌شوند. با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم در حفظ و نگهداری آثار تاریخی، شرایط محیط پیرامون آنها به لحاظ دما، رطوبت نسبی، میزان آلاینده­ های گازی، ذرات معلق هوا و آفات (حشرات و میکروارگانیسم‌ها) و غیره است، این آثار طی زمان در محیط نگهداری خود با برخی از متغیرهای فوق به پایداری می­ رسند.

لذا هرگونه جابه‌جایی آثار از یک محیط به محیط دیگر ضمن آنکه می‌تواند تنش‌هایی را به آنها وارد کند، باعث انتقال آلودگی‌ها از جمله آفات از محیط اولیه به محل جدید می ­شود­. پس از انتقال، اثر به یک دوره کوتاه قرنطینه (1 تا 2 روز و گاهی بیشتر بستگی به نوع اثر) نیاز دارد تا بتواند به مرور خود را با شرایط آب‌وهوایی جدید از نظر دما، رطوبت و ... تطبیق دهد.

شی در فضای جدا از سایر اشیاء نگهداری می‌شود تا اگر از کشور مقصد یا در طول مسیر حشرات یا عناصر آفت‌زای دیگری همچون میکروارگانیسم‌ها در بسته‌بندی آن وارد شده‌اند از آن جدا شده و مطمئن شویم این حشرات وارد مخازن نمی‌شوند و همچنین به سایر آثار صدمه وارد نمی­ کنند. موارد ذکر شده درباره آثاری که از کاوش باستان­شناسی منتقل می‌شوند نیز صدق می ­کند.

پس از گذراندن دورة قرنطینه، شئ با حضور نمایندگان قانونی/ امین اموال از بسته‌بندی خارج می‌شود و توسط کارشناس حفاظت و مرمت، گزارش وضعیت (Condition Report) آن تهیه می‌شود تا از سلامت شی در جابجایی و سفر اطمینان حاصل شود. گزارش وضعیت با فرم تهیه شده پیش از بسته‌بندی تطبیق داده شده و سلامت فیزیکی اثر مستندنگاری و بررسی می‌شود.

در مورد اشیای استردادی و حتی نمایشگاهی به امانت سپرده شده، هیئت عالی کارشناسی آثار را از نظر اصالت بررسی می‌کنند تا بدانند آثاری که به کشور استرداد شده، اصالت تاریخی دارند یا خیر و نتیجه آن در صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود. همین امر برای آثاری که برای نمایشگاه به امانت گرفته می­ شود نیز صادق است.

مرحله پایانی تهیه ویترین مناسب، طرح محتوایی نمایش، تنظیم زیرنویس و اطلاعات کافی در مورد اثر و انجام تشریفات نمایش و رونمایی از آن است تا بتوانیم اطلاعات کافی و درست را به بازدیدکنندگان ارائه دهیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402040701181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha