ثبت‌ جهانی فرش دستباف بیجار زمینه‌ساز توسعه اشتغال شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: ثبت‌ جهانی فرش دستباف بیجار باید زمینه‌ساز توسعه اشتغال شود و می‌توان از این فرصت برای تقویت صادرات بهره گرفت.

به‌‍‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌‎‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد روز شنبه 10 تیرماه 1402 ضمن تبریک ثبت فرش دستباف بیجار در سند رسمی سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) به مردم کردستان، به‌ویژه مردم شهرستان بیجار و تمامی مسئولان استان اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان استانی و کشوری در پروژه توسعه‌ای خوشه فرش دستباف کردستان طی دوسال اخیر و حمایت‌های مرکز ملی فرش ایران، فرش دستباف بیجار معروف به فرش آهنین، به‌عنوان یک میراث ماندگار بشری و یک برند بین‌المللی در یک سند معتبر و رسمی در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) در کشور سوئیس به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: ثبت برند جهانی فرش آهنین بیجار که می‌توان آن‌را به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد هنر صنعت فرش دستباف کردستان برشمرد، براساس معاهده لیسبون و طی یک فرآیند کاملاً فنی و کارشناسی شده و مطابق با قوانین بین‌المللی و همچنین قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی ثبت شده است.

او عنوان کرد: مهم‌ترین مزیت ثبت برند جهانی فرش آهنین بیجار، رونق بازار فروش و صادرات این محصول ارزشمند در سطح جهانی است.

 مهرزاد با تأکید بر اینکه باید از فرش دست‌بافت بیجار به‌عنوان یکی از سرمایه‌های بزرگ استان حفاظت و صیانت شود، گفت: هنرمندان استان کردستان همواره خالق آثار کم‌نظیری در زمینه بافت فرش بوده و هستند و از این‌پس برای پاسداشت و حفظ این عنوان بیشتر از قبل باید بکوشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: ثبت‌جهانی فرش دستباف بیجار سرآغاز مسیر توسعه این هنرصنعت است و امیدواریم با تلاش فعالان این حوزه و رفع محدودیت‌ها و مشکلات شاهد رونق بیش از پیش این هنر صنعت در منطقه باشیم .

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402041001224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha