لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستان‌ها

جزیره قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی گردشگران بی‌شماری را به خود جذب کرده است. بندر لافت که در شمال غربی این جزیره واقع‌ شده نزدیک‌ترین نقطه به سرزمین اصلی است که جزیره قشم را به ایران متصل می‌کند.

بندر لافت در ضلع شمال غربی جزیره قشم و در پیش‌آمدگی خشکی‌های جزیره در شرق جنگل حرا واقع‌شده است. خشکی‌های جزیره در شرق جنگل حرا واقع‌شده است. چهره تاریخی لافت در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند، همراه با زیبایی خیره‌کننده دریا و جنگل شناور دریایی حرا برای هر بازدیدکننده و تازه‌واردی جذاب و قابل‌توجه است.سبک معماری خانه‌های لافت بسیار جالب و دیدنی است. بارزترین خصیصه معماری این منطقه بادگیرهایی در اندازه‌های مختلف است که شهرت بندر بادگیرها را به این بندر تاریخی داده است. در این گزارش به معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این بندر تاریخی می‌پردازیم.

جنگل دریایی حرا

مهم‌ترین سایت اکوسیستم زیستی جزیره جنگل حرا است که بزرگ‌ترین جنگل درختان حرا در خلیج‌فارس محسوب می‌شود. این منطقه زیستگاه انواع جانوران آبزی دوزیست و پرندگان مختلف است. دارای لذیذترین ماهیان جنوب ایران است و در دو فهرست مهم منطقه حفاظت‌شده ذخیره‌گاه زیست‌کره جهانی به ثبت رسیده است.

مهم‌ترین شگفتی این درختان ریشه‌های آب‌شیرین‌کن مانند این درختان است.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

جزیره شیخ اندرابی

یکی از جاذبه‌های دیدنی لافت در وسط خور و در میان انبوه درختان جنگل‌های حرا، جزیره‌ای صخره‌ای است که امکان پیاده شدن و ماهی گیری با قلاب را برای گردشگران مهیا می‌کند. محیطی آرام در کنار درختان کهن‌سال حرا و ساحل ماسه‌ای که بسیار زیباست و به گردشگران امکان عکاسی و ثبت خاطرات بی‌نظیر را فراهم می‌کند.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

غروب لافت

بندر تاریخی لافت در میان آب‌های نیلگون خلیج‌فارس چون یاقوتی سرخ می‌درخشد. در این بندر تاریخی غروب در اوج بلندی می‌ایستد، دریای بی‌کران را به نظاره می‌نشیند و در هنگام غروب خورشید به‌آرامی پایین و پایین‌تر می‌رود تا جایی که هیچ اثری از آن به‌جای نمی‌ماند و تنها ردی از رنگ‌های گرم، زرد، نارنجی و قرمز خودش را در پهنه وسیع آسمان به‌جای می‌گذارد.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

پارک ساحلی لافت

بندر لافت دارای کمپ ساحلی است که در آن تمام امکانات رفاهی برای آسایش مسافران و گردشگران تدارک دیده‌ شده است. چشم‌اندازی زیبا از ساحل و دریا با امکاناتی اعم از نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه و محلی برای چادر زدن در محیطی آرام کنار جنگل حرا طراوت‌بخش لحظه‌هایتان خواهد بود.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

چاه‌های تلا

چاه‌های لافت که به چاه‌های تلا نیز معروف است در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارد. این چاه‌ها برای جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند.

جامعه محلی بر اساس روایت گذشتگان شخصی به نام خواجه عبدالکریم که در لافت سیدان مدفون است بانی آن‌ها بوده و بعدها مردم برای مشارکت، چاه‌های دیگری را حفر کردند و کم‌کم به تعداد این چاه‌ها اضافه‌ شده است.

هرکدام از این چاه‌ها اسامی جداگانه‌ای دارد. برای مدیریت تقسیم آب در زمان کم‌آبی، شخصی که به میراب مشهور بوده بر این مجموعه چاه‌ها گمارده شده بود. در کنار آن برکه آب بزرگی قرار دارد که معماری آن بی‌نظیر است.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

قلعه نادری

تنهای قلعه ایرانی در جزایر خلیج‌فارس است که به دست ایرانیان ساخته‌شده است. این قلعه حدود 250 سال قبل به دستور  لطیف خان امیرالبحر نادرشاه برای صیانت بر تنگه خوران ساخته‌شده است که راه مواصلاتی بین بندرکنگ و بندرلنگه و بندرعباس بوده و به قلعه نادری مشهور است.

این قلعه دارای برج‌های دیده‌بانی بسیار بوده که بعضاً پابرجا هستند و از آن‌ها می‌توان بام لافت و غروب زیبا و جنگل‌های حرا را مشاهده کرد.

نماد بوم لافت

یکی از کهن‌ترین حرفه مردم لافت دریانوردی بوده که با لنج های بادبانی به سفرهای دور و دراز در اقیانوس هند انجام می‌شده است. برای احیای این تجربه و انتقال به نسل‌های آینده دریانوردان به کمک مسئولین محلی نمادی از لنج اقیانوس‌پیمای بوم را با تشکیلات بادبان تهیه‌کرده‌اند و مراسم بادبان کشی (این مراسم کهن) را در اعیاد و مراسم عروسی اجرا می‌کنند.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

بام لافت

میان دو بافت قدیم و جدید شهر بر روی کوهی که لافت در دامنه آن با معماری زیبا و بادگیرها برافراشته شده، مشرف‌به شهر، قلعه و چاه‌های تلا، بام لافت قرار دارد.

بام لافت یکی از پرطرفدارترین دیدنی‌های این شهر به شمار می‌آید.

بوم‌گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی با رعایت بالاترین سطح ضوابط محیط زیستی و سازگاری با معماری منطقه در محیط‌های طبیعی احداث‌شده‌اند و ضمن تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور طبیعت‌گران را با کیفیت قابل‌قبول در محیط طبیعی فراهم می‌کند.

لافت؛ بندر بادگیرها و نخلستانها

غذاهای محلی

بندر لافت غذاهای خوشمزه و لذیذ مخصوص خود را دارد. بانوان هنرمند لافتی از ادویه‌های خوش عطر و بو استفاده می‌کنند که طعم غذاهای سنتی را متفاوت و لذیذ می‌کند.

با توجه به نزدیکی دریا و وجود ماهی‌های متنوع، غذاهای دریای از پرطرفدارترین غذاهای این بندر است. در انواع غذاهای محلی ماهی و میگو وجود دارد.

گزارش: صدیقه غلامی

انتهای پیام/

کد خبر 1402041201335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha