رونق مبل و منبت در تویسرکان نیازمند هم‌افزایی است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان در کارگروه مبل و منبت تویسرکان گفت: این هنرصنعت یکی از شاخه‌های صنایع‌دستی با یک فرایند چند مرحله‌ای است که نیازمند هم افزایی همه دستگاه‌های مختلف است تا زنجیره آن در شهرستان کامل شود.

به‌گزارش میراث‌آریا وبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اسحاق ترکاشوند در کارگروه تخصصی مبل و منبت شهرستان گفت: مشکل اصلی ما در حوزه مبل و منبت  تأمین چوب است که مواد اولیه یا از جنگل‌های شمال است و یا وارداتی گرجی، روس و چوب راش است که متأسفانه قیمت‌ها با توجه به نرخ دلار، افزایش زیادی داشته و از مترمکعبی ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و اکنون به ۴۲ میلیون تومان رسیده است .

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان گفت:  نبود فروشگاه و نمایشگاه دایمی عرضه مبل و منبت از دیگر مشکلات این حوزه در شهرستان است.

ترکاشوند افزود:  اتحادیه منبت کاران در گذشته به همت فرماندار وقت مومیوند و مفتح تشکیل شد تا توانستیم نشان جغرافیایی و ملی را بگیریم ولی اکنون خیلی فعال نیستند که باید اتحادیه فعال تر عمل نماید تا شاهد رونق بیشتر این صنعت باشیم.

 او افزود: تسهیلات پرداختی در حوزه صنایع‌دستی به صورت۷۰ درصد ثابت و ۳۰ درصد سرمایه درگردش است که برای مبل و منبت کارساز نیست و نیاز دارد برعکس شود یعنی حداقل ۷۰ درصد تسهیلات به سرمایه در گردش تعلق گیرد.

نمایشگاه صنایع دستی در همدان برگزار می شود که انتظار می رود روستاهای واجد ارزش صنایع دستی در این نمایشگاه شرکت کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402041301394

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha