بهگزارش میراثآریا وبهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همدان، صاحب محمدیان منصور گفت: مردم هنوز خیابان اکباتان را بدون سواره و بهعنوان پیاده راه قبول نکرده اند و علت اینکه پیاده راه شدن اکباتان موفق نبوده این است که خیابان بوعلی یک خیابان دارای مغازه های لوکس فروشی است و نیاز به حمل بار برای واحدهای تجاری ندارد اما خیابان اکباتان با توجه به نوع مشاغل که اکثرا بنکدار بوده و روزانه بار زیادی در آن حمل و نقل میشود را بهعنوان پیاده راه قبول نکردهاند و همین باعث شده در طرح پیاده راه موفق نبوده باشیم.
مدیر پایگاه ملی هگمتانه با بیان اینکه کاربریهای مشاغل موجود در خیابان اکباتان باید تغییر کند، افزود: خیابان تختی، شریعتی، باباطاهر و شهدا هر کدام نیز مانند دو خیابان بوعلی و اکباتان خصوصیت مربوط به خود را دارند و باید با توجه به شرایط کسبه آن محل، تغییر لازم لحاظ شود.
محمدیان خاطرنشان کرد: خیابان باباطاهر که شامل بازار قصابان، میوه و تره بار است، هر روز شاهد حضور ماشینها برای تخلیه بار هستند و نمیتوان به شیوه خیابان بوعلی کار را انجام داد.
او افزود: کوچه بهبهانیها، کوچه اسکندری که ورودی شیشهبرها است نیز محل ورود و خروج ماشینهای بزرگ است و پیاده راه شدن یک طیف است که باید یک مسیر برای ماشینهای آتش نشانی، پلیس و اورژانس گذاشته شود.
مدیر پایگاه ملی هگمتانه با اشاره به خیابان باباطاهر بیان کرد: در برخی موارد باید در همان مسیر و در برخی ساعات برای ماشین تخلیه بار نکاتی را لحاظ کرد و میتوانیم این طیف را در خیابان باباطاهر به صورت اینکه عبور و مرور ماشین را کمرنگ کنیم انجام دهیم اما حذف کامل سواره، کار درستی نیست و در دنیا به این مدل خیابانها که تردد در آن وجود دارد و کمرنگ است خیابان کامل یا خیابان زندگی گفته میشود.
او عنوان کرد: در خیابان باباطاهر، بوعلی و شهدا و بقیه موارد به طور کامل نمیتوانیم سواره را حذف کنیم فقط میتوانیم عبور و مرور ماشین را کنترل کنیم و این امر ملزم به مطالعه تمام خیابانها و نظر کارشناسانه دقیق است.
محمدیان منصور خاطرنشان کرد: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی مانده برای ثبت جهانی هگمتانه است که باید هر چه زودتر به صورت دقیق انجام شود.
انتهای پیام/
نظر شما