تخصیص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت کارخانه پنبه شهرستان جاجرم

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از جذب ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت و ساماندهی بنای کارخانه پنبه در شهرستان جاجرم خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان با اعلام این خبر افزود: با پیگیری صورت‌گرفته در خصوص ساماندهی و حفاظت اضطراری آثاری که در معرض خطر هستند ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای مرمت و ساماندهی کارخانه پنبه جاجرم جذب شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با تأکید بر اینکه میراث صنعتی هر منطقه بیانگر فصلی از تاریخ صنعت آن مرزوبوم است، گفت: از جمله صنایعی که در بسیاری از مناطق به‌عنوان میراث صنعتی و جهانی شناخته شده، تجهیزات و تأسیسات کارخانه‌های پنبه هستند که در گوشه‌وکنار کشور با رونق کشت پنبه ساخته شده‌اند.

قهرمانیان بیان کرد: کارخانه پنبه جاجرم یکی از اولین نمونه‌های کارخانه پنبه در کشور است که تاکنون ساخته شده است که حجم بسیار بالای پنبه تولید در منطقه را فراوری و به بخش‌های دیگر کشور صادر می‌کرد.

او گفت: باتوجه‌به گذشت تقریباً یک سده از ساخت اثر، بنا هنوز استوار و پابرجا است که نمادی از دوران آغار میراث صنعتی در کشور است که با انجام نماسازی داخل و محوطه‌سازی فضای بیرونی می‌تواند دوباره مورداستفاده قرار بگیرد و سبک معماری و سازه‌ای منحصربه‌فرد خود را به نمایش بگذارد؛ لذا ثبت آن در فهرست آثار ملی به‌عنوان اولین قدم در جهت حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است.

بنای کارخانه پنبه جاجرم به‌عنوان میراث صنعتی به دلیل شأن ملی و تاریخی به شماره ۳۲۸۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042201911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha