اشنویه در مسیر تبدیل به قطب گردشگری کشاورزی

برگزاری ششمین دوره جشنواره گیلاس در اشنویه و استقبال خوب گردشگران از آن نشان داد که این شهرستان در مسیر تبدیل به قطب گردشگری کشاورزی آذربایجان غربی قرار دارد.

سمیرا محمدی، فعال رسانه‌ای در یادداشت برای میراث آریا نوشته است: امسال برای ششمین سال متوالی(یک دوره به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد) جشنواره گیلاس اشنویه برگزار شد که در مدت زمان سه روز بیش از 15 هزار نفر از سراسر کشور برای بازدید از این جشنواره به این شهرستان سفر کردند تا در کنار گوش دادن به موسیقی دلنواز، چشیدن طعم غذاهای محلی، خرید صنایع‌دستی و خوردن گیلاس خوش‌طعم اشنویه از طبیعت بکر آن نیز لذت برده و در این گرمای هوا به دامان طبیعت خنک این شهرستان پناه برده و ساعتی را نیز مهمان عشایر ییلاقات برده‌میش باشند و زندگی ساده و بی‌آلایش آنها را تجربه کنند.

برگزاری این جشنواره نه‌تنها رضایت شرکت‌کنندگان و مسافران را در پی داشت بلکه از نظر اقتصادی و رونق بازارهای فروش محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی نیز موجب رضایت مردم محلی شد و ارمغان این رضایت و درآمدزایی جشنواره گیلاس هم اتحاد و همدلی بین مردم و مسئولان اشنویه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن بوده و عزم آنها را برای استمرار برگزاری جشنواره مصمم کرده است.

از آنجایی که امروزه گردشگری کشاورزی یکی از جذاب‌ترین نوع گردشگری است که سالانه مسافران زیادی  تمایل دارند با حضور در مزارع کشاورزی و باغات زندگی کشاورزی را از نزدیک تجربه کرده و از آن لذت ببرند اشنویه نیز به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی و داشتن باغات و زمین‌های کشاورزی ظرفیت بالایی برای توسعه این نوع از گردشگری دارد.

اشنویه در مسیر تبدیل به قطب گردشگری کشاورزی

اشنویه 818 هکتار باغ گیلاس دارد

از این رو با انتخاب گیلاس سعی شده است ضمن برندسازی این محصول، اشنویه به عنوان مقصدی برای مسافران علاقه‌مند به گردشگری کشاورزی نیز مطرح شود.

طبق اعلام جهاد کشاورزی، از 14 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت باغات اشنویه، سطح زیر کشت گیلاس در این شهرستان ۸۱۸ هکتار بوده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است و به طور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، هشت تُن محصول برداشت می‌شود.

ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می‌شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام(خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

 برداشت گیلاس از خرداد ماه در این شهرستان آغاز شده و روند برداشت گیلاس  ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد، و روزانه  بیش از هفت هزار نفر به صورت مستقیم در فصل برداشت گیلاس مشغول به کار می‌شوند.

در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اشنویه به باغات اختصاص دارد و همچنین بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ سیب در این شهرستان وجود دارد که سالانه ۲۰۰ هزار تن سیب و 500 تن گیلاس تولیدی اشنویه به کشورهای اروپایی، هندوستان روسیه و عراق صادر می‌شود.

همه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اشنویه می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری کشاورزی در آذربایجان غربی مطرح شود که البته برای این منظور باید نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها نیز برنامه‌ریزی کرد.

اشنویه در مسیر تبدیل به قطب گردشگری کشاورزی

ضرورت ایجاد واحدهای اقامتی در اشنویه

در حال حاضر در اشنویه تنها دو واحد بوم‌گردی وجود دارد که ظرفیت اقامت آنها نیز بین 30 تا 50 نفر بوده و پاسخگوی نیاز مسافران این شهرستان نیست و برگزاری جشنواره گیلاس و حضور 15 هزار نفر در این جشنواره نشان داد که باید از همین امروز برای ایجاد واحدهای اقامتی مناسب برای اقامت مسافران آستین‌ها را بالا زد و کمر همت بست، تا در هفتمین دوره برگزاری جشنواره گیلاس اشنویه ضمن افزایش تعداد مسافران شاهد  تقویت زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی نیز در این شهرستان باشیم.

چرا که یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره‌ها جذب سرمایه‌گذار است که مسئولان شهرستانی و استانی نباید از این مهم غفلت کرده و تنها به جنبه تفریحی جشنواره توجه داشته باشند.

اکنون که در معرفی ظرفیت‌های اشنویه در سطح استانی و ملی موفقیت حاصل شده است میوه این جشنواره که رونق و توسعه اقتصادی بوده نیز باید چیده شود تا مردم این شهرستان بیش از پیش از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اشنویه در مسیر تبدیل به قطب گردشگری کشاورزی

انتهای پیام/

کد خبر 1402042201923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha