مشکلات صنعتگران صنایع‌دستی زنجان به زودی حل خواهد شد

نمایندگان تشکل‌های صنایع‌دستی در رشته‌های انگشترسازی، ملیله‌کاری، مسگری، چاقوسازی با آیت‌الله خاتمی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان زنجان دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید آیت‌الله علی خاتمی ظهر روز شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ در دیدار با مسئولان تشکل‌های صنعتگران صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی در رونق تولید، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در جامعه نقش موثری ایفا می‌کند. با توجه به اینکه اشتغال دغدغه جدی است برای رفع آن باید از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره گرفت.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان افزود: باید تمام همت و عزت خود را را در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی به کار گیریم تا شاهد رونق اقتصادی و حرکت به سمت کاهش وابستگی به نفت باشیم.

مس زنجان رشد کرده است

آیت‌الله خاتمی گفت: ظروف مسی زنجان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و جزو استان‌های فعال در تولید محصولات و ظروف مسی است و نسبت به ۵۰ سال قبل بسیار توسعه یافته است.

او افزود: لوازم مصرفی مانند ظروف مسی باید بیشتر تبلیغ شوند تا مردم با کاربردی بودن آن بیشتر آشنا شوند. تبلیغات نقش مهمی در شناساندن بیشتر هنرهای دستی و سنتی ایفا می‌کند زیرا این روشی خلاقانه، موثر و جدید در جذب مشتری است.

ویترین‌های صنایع دستی باید جذاب و کاربردی باشد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در این دیدار بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک فروشگاه صنایع‌دستی، ویترین آن بوده که باید به گونه‌ای دکور شود تا مشتری را جذب کند. فروشگاه‌های زنجان باید ویترین خود را با رنگ و نور مناسب و جذاب دکور کنند تا مشتری و گردشگران را به داخل مغازه بکشانند و باید از وسایل کاربردی مانند چنگال و قاشق و چاقو دست ساز زنجان در ویترین‌ها استفاده کرد.

او گفت: استان زنجان به سبب صنایع‌دستی و هنرهای دستی‌ به ویژه چاقو، مس، ملیله، چاروق، انگشتر، گیوه، فرش و گلیم بسیار مشهور است و هر مسافری که به زنجان سفر می‌کند قطعا هنر دست صنعتگران این دیار را به یادگار می‌برند. باید هنر صنایع‌دستی را همچون پیشینیان باید در زندگی وزمره زنده نگه داشت.  

خاتمی گفت: برای واگذاری زمین تجاری به صنعتگران زنجانی که مشکل مکان دارند برنامه‌ریزی‌های لازم باید انجام شود و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب در مرکز شهر زنجان از طریق سایر ادارات یا در شهرک ظریفان به جد مورد تاکید است.

انگشترسازی زنجان باید رونق بیشتری پیدا کند

آیت‌الله خاتمی گفت: زیورآلات و انگشترسازی باید با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده احیا و رونق پیدا کند. انگشترسازی به دلیل بعد زیورآلاتی و بار دینی و معنوی خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. تقویت صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور در رابطه با توسعه و افزایش اشتغال است.

او افزود: ظرفیت اشتغال در مبحث زیورآلات سنتی و انگشترسازی بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است و باید شکوفاتر شود. برای بالندگی و رونق زیورآلات سنتی و ملیله کاری باید حمایت‌های دستگاه‌های متولی از فعالان این صنعت ادامه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان نوآوری و کار تیمی نجات‌دهنده کسب و کار است، ابراز کرد: اگر شبکه منسجم در کنار فناوری و نوآوری باشد امکان ندارد یک کسب و کار شکست بخورد.  

صنایع‌دستی زنجان در حال شکوفایی است

سید سعید صفوی در این جلسه گفت: استان زنجان دارای ۵۵ رشته صنایع دستی منحصر به فرد در ایران است که حتی بسیاری از آثار هنرمندان دارای نشان سازمان بین‌المللی یونسکو و ثبت ملی است در حال حاضر هنرمندان صنایع‌دستی استان ۱۰۵ نشان ملی و ۱۱ نشان بین المللی کسب کرده‌اند. این آمار نشان‌دهنده ظرفیت‌های استان است که لازمه استفاده بیش از پیش از این ظرفیت، وجود انسجام و هم‌گرایی بین فعالیت صنعتگران صنایع دستی در تولید و فروش آثار هنری خود در قالب تشکل هاست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: استان زنجان حدودا یک ششم صنایع‌دستی کشور را دارد. زنجان در تولید صنایع فلزی رتبه سوم و در تولید مس نیز جایگاه اول کشوری را به خود اختصاص داده و در سال ۹۸ زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله معرفی شد. برای رشته‌های صنایع‌دستی استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کیفیت بخشی را مورد توجه قرار داده‌ایم و امیدواریم به دستاوردهای خوبی برسیم.

او بیان کرد: کمک به افزایش تولید پایدار، افزایش تعداد کارگاه‌های تولیدی، احصای مشکلات صنعتگران رشته‌های مختلف، ایجاد زمینه فروش و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی، جذب نیروی جوان بیکار برای انتقال این صنعت به نسل‌های آینده، حمایت از صنعت‌گران با اعطای تسهیلات کم‌بهره، برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای شاغلان فعال و پیگیری موضوع بیمه آن‌ها از اولویت‌های کاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان است.

صفوی اظهار امیدواری کرد: با اجرای برنامه‌های متمرکز در این عرصه بتوان با افزایش صادرات صنایع‌دستی گام موثری در اشتغال هنرمندان و رونق اقتصاد و معیشت آنها برداشت.

گفت: تقویت محصولات صنایع‌دستی استان به ویژه برندسازی در این زمینه از مهم‌ترین کارها به شمار می‌رود. در تقویم روزهایی داریم که نام برخی رشته‌ها به ثبت رسیده و بر اساس طرح روز شمار صنایع‌دستی قصد داریم تا چاقو را به عنوان روز ملی چاقو در تقویم ثبت کنیم. 

مس و مسگری پیشینه دیرینه‌ای در استان زنجان دارد

رئیس اتحادیه مسگران زنجان گفت: گرانی مواد اولیه موجب شده تا صنعتگران عرصه مس نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و این مشکلاتی برای این صنعت به وجود آورده است. فروش مس نسبت به سال گذشته به دلیل گرانی مواد اولیه با کاهش چشمگیری مواجه است.

سلیمی بیان کرد: صنعت مس و صنعتگران نیازمند حمایت هستند. مس یکی از مهم‌ترین عناصر معدنی موجود در طبیعت به شمار می‌رود که در زنجان به وفور یافت می‌شود و ما درخواست داریم که مقادیری از مواد معدنی استخراجی خالص سازی شود و در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042502118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha