آیین نخل‌گردانی حسینیه سرشک نطنز به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از ثبت آیین نخل گردانی حسینیه سرشک نطنز در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علیرضا ایزدی با اعلام این مطلب گفت: شهرستان تاریخی نطنز از پیشینه تاریخی ارزشمندی در زمینهٔ بسط و گسترش مذهب تشیع دوازده‌ امامی برخوردار بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: یکی از آیین‌های کهن که در منطقه سرشک باغشهر تاریخی نطنز همه‌ ساله و در دهه اول محرم به‌ویژه روز عاشورا برگزار می‌شود، آیئین نخل‌گردانی در این محل به‌ویژه حسینیه تاریخی منطقه سرشک نطنز است.

او افزود: بر این اساس صبح روز عاشورا وقتی دسته‌های عزاداری محله بالای نطنز وارد حسینیه سرشک می‌شوند، نخل که تابوت نمادین پیکر امام حسین (ع) است به حرکت درآمده و دسته‌های عزاداری و مردم در پشت سر آن‌ها حرکت می نمایند و این رخداد فرهنگی تا ظهر عاشورا ادامه می‌یابد.

ایزدی تصریح کرد: این نخل که پیشینه تاریخی آن احتمالاً به دوران قاجار بازمی‌گردد در تکیه‌ای در مرکز بافت تاریخی محل سرشک نگهداری می‌شود و سپس در روز عاشورا آن را در محلات پیرامون منطقه سرشک و سپس حسینیه تاریخی سرشک که خود نیز در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است به حرکت می‌آید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تأکید کرد: این رخداد فرهنگی و مذهبی در طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تهیه و پس از تصویب مقدماتی در شورای ثبت استان در شورای عالی ثبت آثار تاریخی کشور به تصویب رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050300137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha