آیین لاله‌گردانی احمدآباد دیلمقانی زرند ارزش ثبت ملی دارد

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند از برگزاری آیین لاله‌گردانی شام غریبان حسینی در احمدآباد دیلمقانی خبر داد و افزود: این آیین که بیش از نیم قرن در این روستا به صورت خاص برگزار می‌شود ارزش ثبت ملی دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محمد اسلامی با اشاره به اینکه آیین شمع‌گردانی یا لاله‌های شمعدانی در برخی جاهای کشور به ویژه حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: این مراسم در احمدآباد دیلمقانی به صورت متفاوت برگزار می‌شود بطوریکه مردم علاوه بر روشن کردن شمع از گردسوزهای بلوری قجری، چراغ‌های نفتی لمپا و فانوس دستی استفاده می‌کنند که جلوه‌ خاصی به مراسم هم می‌دهد.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند در ادامه افزود: مراسم شام غریبان حسینی در احمدآباد دیلمقانی پس از اقامه نماز مغرب و عشا از بلوار تاریخی به سمت بهشت زهرا و گلزار شهدای این روستا با مدیحه سرایی و اشعار قدیمی آغاز و پس از قرائت فاتحه در مزار شهدا به سمت تکیه احمدآباد برای عزاداری و لاله گردانی ادامه پیدا می‌کند.

او گفت: مراسم آیینی شام غریبان حسینی امسال در احمدآباد دیلمقانی همراه با حرکت نمادین کاروان اسرای شام و دمام‌زنی خواهد بود.

محمد اسلامی ضمن دعوت از همشهریان زرندی برای شرکت در این مراسم افزود: مقرر شده مراسم آیینی شام غریبان حسینی در منطقه احمدآباد دیلمقانی مستندسازی و برای کارشناسی و بررسی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان برای ثبت ملی در آثار معنوی ارائه شود.

او در پایان با اشاره به اهمیت آیین‌های اسلامی و ایرانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دو آیین مذهبی زرندی‌ها به نام‌های عَلم بندان بیل‌آباد و آیین قنبر خوانی شعبجره در شب شهادت امام علی (ع) در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050400200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha