برندسازی و بسته‌بندی دو هدف مهم در راستای توسعه صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

معاون صنایع‌دستی آذربایجان شرقی برندسازی و بسته‌بندی را دو هدف مهم در راستای توسعه صنایع‌دستی استان عنوان کرد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، فرشاد به آفرین بر اهمیت حمایت از کالای ایرانی در قالب پشتیبانی از صنایع دستی تأکید و گفت: در راستای حمایت از کالای ایرانی و رشد تولید باید از فعالان این بخش حمایت‌های قاطع، اثرگذار و عملیاتی به انجام برسد.

معاون صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنایع دستی باید در رأس امور نهادهای دولتی و غیردولتی کشور قرار گرفته و جایگاه آن که تجلی‌گر تفکر خلاق و بی‌بدیل هنرمندان این خطه است ارتقا یابد، ادامه داد: در همین راستا از طریق معاونت صنایع دستی آموزش رایگان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در همه شهرستان‌های بیست‌ویک‌گانه آذربایجان شرقی و حدود یکصد روستای منتخب انجام شده است.

او برندسازی و بسته‌بندی را از مهم‌ترین دغدغه‌های صنایع‌دستی آذربایجان شرقی عنوان کرد و ادامه داد: باید توجه داشت که برندسازی و بسته‌بندی منحصر به فرد بیانگر هویت آثار هنری ما خواهد بود که در این راستا باید گام‌های اساسی برداشته شود.

معاون صنایع‌دستی آذربایجان شرقی پرداخت درست و برنامه‌ریزی شده به موضوع برندسازی و امر تبلیغات به همراه توجه به صادرات محور بودن رشته‌های منحصر به فرد صنایع‌دستی آذربایجان شرقی را مورد تأکید قرار داد که می‌تواند علاوه بر رونق این صنایع و گسترش آن در میان هنرمندان، عواید اقتصادی سرشاری نیز داشته باشد.

به آفرین مجموع هنرمندان صنایع‌دستی آذربایجان شرقی را بیش از ۱۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد محدودی از آن‌ها دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده و به دلیل ادغام آن‌ها در بیمه قالی بافان، آمار دقیق در این خصوص وجود ندارد، اما اغلب فعالان این بخش به صورت خویش فرمایی از خدمات بیمه‌ای برخوردار شده‌اند.

او تهیه و تدوین اطلس صنایع‌دستی آذربایجان شرقی را یکی از اقدامات مهم این بخش طی سال‌های اخیر بیان و اضافه کرد: این اطلس در جریان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در تهران به صورت رسمی رونمایی شد که می‌تواند بانک اطلاعاتی مهم در این زمینه به شمار رود.

معاون صنایع‌دستی آذربایجان شرقی مجموع رشته‌های رایج صنایع‌دستی آذربایجان شرقی را ۸۵ رشته اعلام کرد و گفت: طی دهه‌های اخیر تعداد کمی از رشته‌های هنری رو به زوال و از بین رفتن نهاده است که از جمله آن‌ها می‌توان به صنعت دستی قفل‌سازی اشاره کرد که دیگر آن جایگاه و کاربرد گذشته خود را ندارد.

به آفرین قالی بافی، کیف و کفش و چرم، قلم زنی، سوزن کاری، منبت، نقره کاری، نساجی در قالب چاپ باتیک، سفال، سرامیک و کاشی کاری، صنایع چرم دست دوز، قالی و تابلو فرش، آئینه کاری، گلیم بافی، مجسمه‌سازی، ملیله دوزی، ممقان دوزی، منجوق دوزی، معرق کاری، میناکاری، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی را از صنایع دستی مهم و فعال آذربایجان شرقی برشمرد که این استان را در کنار اصفهان به یکی از دو قطب اصلی صنایع‌دستی ایران تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050700341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha