برپایی مراسم عزاداری در تکیه تاریخی آقا سید حسن قم/ عزاداری سنتی در بنایی به قدمت 262 سال

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در تکیه تاریخی آقا سید حسن در شهر قم برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی با بیان این مطلب اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفرهیئت‌ها و دسته‌های عزاداری مختلفی در شهر مقدس قم برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها در بناهای تاریخی و تکیه‌ها و مساجد قدیمی شهر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: برخی از مراسم عزاداری در شهر مقدس قم به صورت سنتی است و در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و یا بیوت مراجع تقلید برگزار می‌شود که از نظر تاریخی دارای قدمت است و بعضی از آن‌ها ثبت ملی شده‌اند.

او گفت: یکی از مراسم عزاداری در قم در ماه محرم و صفر مراسمی است که در تکیه تاریخی آقا سید حسن در شهر قم برگزار می‌شود. قدمت این تکیه تاریخی به 262 سال می‌رسد.

ارجمندی ادامه داد: بنیان‌گذار این تکیه حاج سید حسن تکیه‌ای بوده است. البته قبل از او پدرش سید محمد نیز در این مکان عزاداری می‌کرده اما او آن جا را تکیه نامیده و پس از او فرزندان و نوادگان او به لقب تکیه‌ای معروف شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری سنتی در حقیقت دربردارنده میراث ناملموس است و مورد استقبال عزاداران، زائران و مجاوران در شهر قم قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050800414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha