هم‌اندیشی برای ثبت ملی موسسه رازی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به آمادگی این اداره کل برای ثبت ملی مجموعه سرم‌سازی رازی گفت: ثبت ملی این مجموعه ارزشمند به حفظ اصالت و هویت موسسه رازی کمک‌ می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، نشست مشترک بررسی ثبت ملی مؤسسه سرم‌سازی رازی با حضور مدیر کل و معاون میراث‌فرهنگی البرز و کارشناسان و مدیران موسسه سرم‌سازی رازی روز دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ در محل سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد.

در این جلسه رحیم خاکی با اشاره به اینکه یک سال دیگر شاهد صد سالگی مجموعه مؤسسه رازی هستیم، گفت: مجموعه سرم‌سازی رازی یکی از افتخارات و میراث صنعتی کشور است و ثبت آن در فهرست میراث ملی کشور، این مجموعه ارزشمند را برای نسل‌های آینده ماندگار می‌کند.  

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: این اداره کل مطابق وظایف کاری خود آمادگی کامل برای ایجاد پرونده و ثبت ملی این موسسه ارزشمند را دارد.  

خاکی با بیان اینکه تعامل سازنده‌ بین دو دستگاه میراث‌فرهنگی و موسسه رازی برای حفظ این میراث از اهمیت زیادی برخورار است، گفت: ثبت این مجموعه صرفا به حفظ دقیق‌تر بناهای با ارزش تاریخی مجموعه کمک می‌کند و خللی برای توسعه و تجهیز بناهایی که در فهرست ثبت ملی قرار نمی‌گیرند، ایجاد نمی‌کند. حتی قوانین میراث‌فرهنگی در زمینه تجهیز بناهای ثبتی تسهیلگری دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز مجموعه موسسه رازی را با یک قرن قدمت اثری ماندگار و یکی از افتخارات علمی، صنعتی کشور عنوان کرد که ثبت ملی آن در حفظ هویت و اصالت مجموعه بسیار موثر است.  

خاکی ادامه داد: ثبت ملی مؤسسه رازی همچنین از جدا شدن اراضی سبز از مؤسسه رازی تحت هر عنوانی که به هویت و اصالت این مجموعه خدشه وارد کند، جلوگیری می‌کند. بنابراین منافع ثبت این مجموعه در ابتدا متوجه مؤسسه سرم‌سازی رازی است.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402051000510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha