اختصاص ۳ میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی کلهر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار به منظور مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی کلهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور با بیان این خبر گفت: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی این پل بر روی طاق‌های کوچک بنا بر روی صخره‌ها قسمت غربی این بنا در ارتفاع ۱۵ متری صورت می گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: عملیات استحکام‌بخشی و مرمت این قسمت از پل تاریخی کلهر برای نخستین بار، صورت خواهد گرفت.

او بیان کرد: پل کِلَه‌ هُر یا کِلَهُر مربوط به سده چهار هجری قمری بر روی رود کشکان در ورودی شهر معمولان واقع شده و در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

حسن‌پور با بیان اینکه پل کلهر به روایتی در زمان هخامنشیان به عنوان راه شاهی در مسیر هگمتانه به شوش بنا شده و در ادوار مختلف مورد استفاده قرار گرفته افزود: این بنای ارزشمند در دوران ساسانیان نیز مرمت و بیشتر قسمت‌های آن در زمان بدربن حسنویه (۳۷۴ هـ. ق) بازسازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: پل کلهر و راه دستکند آن یکی از مهمترین بناهای عام المنفعه در لرستان است که در مسیر کاروان‌های حجی در دوره بدر بن حسنویه اعتبار و ارزش خاصی داشته و سختی راه بر زائران و دشواری سفر به عالی‌ترین اماکن مذهبی را آسان کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051000549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha