موزه فرش ایران ارزشمندترین گنجینه برای فرآیند گردآوری، خلق و به اشتراک گذاری دانش مربوط به فرش دستباف است

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران گفت: موزه فرش ایران با جایگاه ویژه خود بعنوان اولین موزه فرش تخصصی در جهان، ارزشمندترین گنجینه برای فرآیند گردآوری، خلق و به اشتراک گذاری دانش مربوط به فرش دستباف است . موزه ها با میراث مکتوب انسانی ای که در خود دارند، ما را به سفر در زمان می برند و در تجربه ی زیسته آن انسان ها و دانش شان شریک می کنند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران، علی آل احمد عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران و نسل سوم از خانواده آل احمد در تامین و تجارت فرش دستباف روستایی و عشایری روز یکشنبه 15 مردادماه 1402 ضمن حضور در موزه فرش ایران در رویداد جلای گنجینه فرش ایران مشارکت کرد.

آل احمد دانش‌آموخته رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف است و از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان آینده پژوهشی فرش دستباف ایران با موفقیت دفاع کرده است. وی عضو تیم کارشناسی تدوین نظام جامع فرش دستباف ایران (در پنج جلد) بوده که کامل‌ترین پژوهش راهبردی است که در چهار دهه گذشته روی فرش ایران انجام شده است.

او در این بازدید گفت: موزه‌ها به طور کلی گنجینه اصالت هویت تاریخی انسان‌ها هستند و فرش دستباف یکی از پایدارترین میراث مکتوب و آثار هنری و مردمی است که البته ایرانی‌ها در این رشته پیشران بوده‌اند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران افزود: از گذشته دور که زندگی مردم ایران زمین پر از سادگی بوده است، فرش دستباف به عنوان تنها عنصر چشمگیر و منشاء انرژی و رنگ در زندگی مردم، نقش چشمگیری داشته است و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه فرش ایران تثبیت و تقویت هویت تاریخی هنر مردمی ایران، مستند به فرش دستباف است.

آل احمد در مورد چالش‌های پیش روی کاربری فرش دستباف در عصر حاضر گفت: ما هم اکنون با دو نگاه و پارادایم در طراحی روبه‌رو هستیم. اول نگاهی مدرن که تنوع رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی را در سایر عناصر دنبال می‌کند و تاکید دارد که فرش دستباف با سادگی طرح‌ها و تعداد و شدت کم، رنگ باید تا حد ممکن چشمگیر نباشد و دوم نگاهی که همچنان به دنبال شادی و انرژی مبتنی بر رنگ و طرح فرش دستباف به‌عنوان کف‌پوش هستند که در آن فرش‌های با طرح و رنگ سنتی و قدیمی همچنان جذابیت دارد. گرچه بازار دوم که به اصالت فرش ایرانی نزدیک‌تر است، کوچک و خاص است، اما همچنان دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است که باید با سلیقه‌سازی و شناسایی افراد علاقه‌مند به این سبک هنری، آن را تقویت کرد. 

او افرود: من فکر می‌کنم موزه فرش می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد و با ارائه مجموعه آثار و نمونه‌هایی دستچین شده و کنار هم قرار دادن نمونه‌های شاخص طرح‌ها و همنشینی رنگ‌ها، الهام‌بخش طراحان و تولیدکنندگان باشد و آنها را به مطالعه این میراث مکتوب دعوت کند. همچنین ملی شدن موزه فرش این امکان را فراهم می‌کند که موزه بتواند با نظارت و در اختیار گرفتن خانه‌های قدیمی در قطب‌های تولید فرش کشور، شبکه موزه فرش ایران را در این مناطق ایجاد کند و با جریان‌سازی هنری و فرهنگی موجب رشد و تقویت این میراث‌فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی باشد. برخی از آثاری که امروز ممکن است در گنجینه موزه فرش آثار شاخصی نباشند و معمولا فرصت نصب در گالری را پیدا نمی‌کنند، در این موزه‌های محلی می‌توانند کاملا به چشم آمده و به شکل‌گیری هویت فرهنگی این مناطق خلاق در توسعه فرش ایران، کمک کنند.

آل احمد در پایان گفت: فرآیند هوادهی و حفاظت فرش‌های مخزنی که هم اکنون در موزه فرش با نظارت اساتید و کارشناسان فرش در حال انجام است، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کارگاه آموزشی را برای شناسایی فرش‌های نفیس، مکاتب قالیبافی و طرح‌های سنتی ایجاد کرده است که جذابیت‌های فراوانی را برای مشارکت‌کنندگان حرفه‌ای فعال در صنف فرش و علاقه‌مندان و دانشجویان و حتی بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402051800929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha