آغاز مرمت مسجد جامع بیداخوید تفت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از آغاز مرمت مسجد جامع بیداخوید خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جلال دهقان با اعلام این خبر گفت:، این بنا متعلق به قرن هشتم هجری است که در روستای بیداخوید دهستان بنادکوک در شهرستان تفت واقع‌شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت بابیان این‌که نام مسجد بیداخوید متأثر از نام روستای بیداخوید است، افزود: ورودی این مسجد در جبهه غربی آن واقع‌ شده است.

دهقان اضافه کرد: گنبدخانه این مسجد به صورت مربع است که در فضای گنبدخانه سه طاق در شرق، شمال و غرب دیده می‌شود. طاق غرب و شمال با کاشی خشت‌های شش ضلعی تزئین شده و در طاق شرقی با نقش مایه به صورت گره‌های چوبی دیده می‌شود.

او ادامه داد: برای دسترسی به طاق‌ها دو ورودی موجود بوده است که یکی در فضای زیر گنبد خانه کنار ورودی است که هم‌اکنون آن را پوشانده‌اند و فقط درب چوبی آن موجود است و دیگری در خارج از بنا در جبهه شمالی که با پله‌های چوبی به طبقه بالا هدایت می‌شویم. طاق سمت شرقی باز است و یکی از ورودی‌های شبستان به شکل مستطیل است.

به گفته دهقان نوع، شکل و ساختار پلان بنا، قدمت آن و هم‌چنین تزئینات آجرکاری موجود جز ویژگی‌های بارز این بنا محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت جمع‌آوری اندود کاه‌گل، جمع‌آوری اندود سفیدکاری داخل مسجد، جمع‌آوری اندود کاه‌گل دیوارهای مسجد، اجرای کاه‌گل و آجر فرش پشت‌بام اجرای سفیدکاری داخل مسجد، اجرای بندکشی سقف و مرمت آجرهای فرسوده دیوار مسجد و اجرای کاه‌گل دیوارهای مسجد را از مهم‌ترین اقدامات مرمتی این بنا عنوان کرد.

این مسجد تاریخی به شماره 31391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آغاز مرمت مسجد جامع بیداخوید تفت

انتهای پیام/

کد خبر 1402051800931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha