امامزاده اسماعیل شناط مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: جلسه اجرای طرح جامع مرمت امامزاده اسماعیل شناط در دفتر امام جمعه شهرستان ابهر با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف تشکیل شد. 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، صبح روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه در جلسه اجرای طرح جامع امامزاده اسماعیل شناط شهرستان ابهر گفت: ابهر نیز یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که در دل خود امام‌زادگان عزیزی را جای داده است که از مهم‌ترین این امامزادگان می‌توان به امامزاده یعقوب، امامزاده زیدالکبیر و امامزاده اسماعیل شناط اشاره کرد که وجود این امامزادگان سبب پتانسیل بالای ابهر در حوزه گردشگری مذهبی شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: اهمیت بناهای تاریخ امامزادگان از این جهت دوچندان است که به عنوان میراثی غیرمنقول حدود هزار سال است که در برابر دید همگان قرار دارد. روی میز دو طرح وجود دارد. مرمت این امامزاده با توجه به هویت و ارزش تاریخی و معنوی که دارد باید زیر نظر میراث‌فرهنگی انجام شود و اجرای نقشه مرمتی و حفاظتی باید پس از تصویب اداره کل اوقاف و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باید انجام شود. 

او گفت: اکنون این گذر مذهبی، فرهنگی و تاریخی باارزش در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد و اجرای این طرح می‌تواند دگرگونی مثبتی در این منطقه ایجاد کند. کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی در طراحی این نقشه کمک خواهند کرد تا این نقشه بدون مشکل برای تصویب ارائه شود. 

 امامزاده اسماعیل شناط مرمت می‌شود

مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: طرح جامع و نقشه طراحی شده توسط هیئت امنا بسیار کامل و جامع است. طرح توسعه این امامزاده باید انجام شود تا بتوانیم روی این امامزاده انجام شود و در حد و حیطه چارچوب این امامزاده باید باشد و روی زمین امامزاده باید تصمیم باید گرفته شود. مرمت امامزاده اسماعیل باید الگویی باشد. برای سایر بناهای تاریخی و امامزاده‌های شهرستان انجام شود. 

کرمی افزود: ابتدا باید نقشه به تصویب برسد تا پس از تاییدیه معاونت میراث‌فرهنگی بتوانیم تصویب کلی آن را بگیریم و تامین اعتبار بخش اعظمی از آن را اداره کل اوقاف زنجان به عهده می‌گیرد. میراث فرهنگی استان باید الزامات خود را اعلام کند تا نقشه طراحی شود. 

او ادامه داد: هرگونه تعمیر و بازسازی بناهای تاریخی باید با مجوز میراث‌فرهنگی بر اساس ضوابط و قوانین مربوط به مرمت صورت گیرد تا به کالبد بافت تاریخی پیرامون آن آسیبی وارد نشود. 

محمدرضا محمدپور معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: ضوابط میراث‌فرهنگی را اعلام می‌کنیم تا نقشه امامزاده به صورت مطلوب و درست طراحی شود. 

او در این جلسه افزود: میراث فرهنگی در این راستا برای کمک به طرح توسعه آن عتبار ویژه تخصیص خواهد داد. 

علی اکبر طاهری‌زاده معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری ابهر در این جلسه، امامزاده اسماعیل دارای مشکلات معماری است و گنبد این امامزاده باید مرمت شود: یکی از اولویت‌ها در حوزه شهر ابهر، توجه ویژه به طرح توسعه و تکمیل آستان امامزاده اسماعیل (ع) است. 

او گفت: امیدواریم بقعه امامزاده اسماعیل دارای شرایط مطلوب‌تری باشد. بخشی از کار محوطه‌سازی امامزاده است که توسط شهرداری انجام‌می گیرد و بخش دیگر از کار هم طرح جامع است. 

 امامزاده اسماعیل شناط مرمت می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین سعید مرادپور امام جمعه ابهر گفت: امامزاده ها، مظهر پیوند بین زمان، مکان و مردم هستند. وجود مراکز مذهبی، از چنان اعتباری برخوردار بوده که دلایل عمده توسعه شهرها و رشد گردشگری به شمار می‌آید. 

او بیان کرد: برای استمرار رونق گردشگری، فراهم کردن امکانات و تاسیسات برای گردشگران و همچنین از بین بردن معضلات شهرنشینی در بافت‌های تاریخی فرسوده و غیره نیازمند به توسعه است. 

سعید بهاوری شهردار و رئیس شورای شهر ابهر افزود: تفاهم‌نامه بین شهرداری و اوقاف باید به امضا برسد تا به صورت قانونی کار انجام شود. این بنا نیازمند مرمت بوده و تا به امروز فقط کاشی‌های فرسوده آن به صورت موضعی تعویض شده است. 

او در این جلسه گفت: تمام اقدامات صورت کرفته در امامزاده اسماعیل تا امروز توسط خیرین شهر انجام شده است. وضعیت امامزاده باید بهتر شود. شهرداری در کنار سایر دستگاه‌های اداری است و نخاله‌برداری در محوطه امامزاده انجام شده است. در حال حاضر جدول‌گذاری، بتن‌ریزی و ایجاد شیب و کف‌سازی از طریق خیرین در حال انجام است. 

بهاوری افزود: مرمت امامزاده اسماعیل که در دل شناط واقع شده و همه‌ساله میزبان علاقه‌مندان بسیاری از اقصی نقاط کشورمان است، یکی از مطالبات شهروندان ابهری، مرمت این امامزاده است. 

شبیری عضو هئیت امنای امامزاده اسماعیل شناط ابهر نیز در این جلسه خواستار سرعت‌بخشی به مرمت امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر شد و افزود: برای ایجاد فضای معنوی برای مسافران و گردشگران امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر، بقعه متبرکه امامزاده باید مرمت و بازسازی شود. 

او افزود: روند مرمت این بنا باید به دلیل شرایط آب و هوایی با سرعت بیشتری انجام شود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402051800941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha