مرمت بخش سینمای کاخ مروارید کرج آغاز شد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از آغاز مرمت بخش سینمای کاخ مروارید کرج خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز، رحیم خاکی اظهار کرد: در این فاز مرمتی قسمت کف و پایین دیواره‌ها و مقابل ورودی سینما مرمت می‌شود و در فازهای بعدی سقف اصلی سازه‌ای مرمت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی البرز مدت قرارداد برای انجام این فاز اجرایی و اتمام مرمت بخش سینمای کاخ مروارید را دو ماه عنوان کرد که به تازگی آغاز شده است.

خاکی افزود: در فازهای بعدی در صورت تأمین اعتبار به مرمت ساختمان اصلی پرداخته می‌شود که اولویت با مرمت سقف است و در کل بهره‌برداری نهایی از کاخ حدود یک هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد.

او مرمت در فازهای بعدی را شامل کف ساختمان، محوطه‌سازی، ساختمان اصلی، ساختمان مدیریتی محوطه عنوان کرد و گفت: برای بخش ساختمان مدیریتی در محوطه اعتباراتی جذب شده که در دو ماه آینده با مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آغاز می‌شود.  

کاخ مروارید توسط وسلی پیترز طراحی شده و بنیاد فرانک لوید رایت با هزینه یک میلیون دلار، بین سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار ساخته شده است. معماری بنا با فرم حلزونی و با نورگیرهای به شکل دانه‌های مروارید اجرا شد. ضلع شمالی کاخ دریاچه‌ای به شکل باله‌های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است. کاخ مروارید در بهمن سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051900989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha