خانه تاریخی خورشیدزاده بیرجند احیا شد

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از مرمت و احیا خانه تاریخی خورشیدزاده خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر بیان کرد: مرمت و احیای خانه خورشیدزاده تاریخی نمونه بسیار عالی از مشارکت مالکین در احیای نمادهای اصیل و تاریخی بافت تاریخی بیرجند و ایجاد انگیزه و تشویق مردم برای بازگرد به هویت فراموش شده است.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: یکی از اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند، حفظ، احیا و اجرای عناصر هویت‌بخش در بافت تاریخی است که بدون مشارکت اهالی و ساکنین محدوده بافت تاریخی اماکن‌پذیر نیست.

جنتی‌فر بیان کرد: خانه تاریخی خورشیدزاده متعلق به دوره قاجار، در خیابان شهید منتظری منتظری چهار واقع شده که به دلیل فرسودگی و بارش باران تخریب شده بود با همکاری مالک جدید مطابق با طرح اولیه و مستندسازی تهیه شده، مجدداً اجرا و احیا شده است.

او گفت: بافت‌های تاریخی با ابنیه، نشانه‌ها و خاطرات خود در میان نسل‌ها انتقال داده می‌شود و در حافظه جمعی افراد ابدی می‌شود. اگر شهری فاقد حافظه تاریخی باشد نمی‌توان گفت که آن شهر با هویت است. عناصر هویت بخش در شهرها نماها، کوچه‌ها، ساباط‌ها، محلات و... هستند. مجموعه‌ای از این عناصر هویت بافت قدیم و جدید شهرها را می‌سازند. شهرها و فضاهای شهری گذشته از استقلال، شخصیت و هویت ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند. متأسفانه فاصله گرفتن از خاطره‌ها، تخریب عناصر شهری در بافت‌های تاریخی، محجور ماندن نشانه‌های تاریخی همه و همه هویت در بافت‌های تاریخی را به کمرنگی و در نهایت بی‌هویتی هدایت می‌کند. بافت تاریخی بیرجند بواسطه قدمت دیرینه خود و اهمیت تاریخی که در دوره‌های مختلف کسب کرده همواره از هویت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051900995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha