مرمت و ساماندهی خانه تاریخی صالحی هرات یزد آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از آغاز پروژه مرمت و ساماندهی خانه تاریخی صالحی هرات خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عباس قدیریان با اعلام این خبر گفت: خانه دکتر صالحی از نوع خانه باغ‌های ایرانی است که در محدوده مرکزی شهر هرات واقع‌ شده و با توجه به معماری، تزئینات و ساختار می‌توان آن را مربوطه اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی دانست.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم افزود: این بنای ارزشمند ساختمان آن دارای بنای دو اشکوبه، بیرون‌گرا و مشرف‌به باغ، با پوشش سقفی ضربی، است همچنین دارای تالار اصلی و اتاق‌های متعدد، با تزئیناتی ازجمله آجرکاری و گچ‌بری‌های زیبا در نماهای شمالی و جنوبی بود و شرفی‌های لب بام زیبایی بصری بنا را دو چندان کرده است.

قدیریان با اشاره به اینکه هندسه‌ پلان نیز به صورت L شکل و دارای کشیدگی شرقی‌غربی است، ادامه داد: مصالح مورد استفاده در بنا شامل آجر، ملات کاه‌گل، اندود گچ کوهی است و از اجزای این خانه می‌توان به سردر ساده و مردم وار، هشتی، دالان، اتاق‌های متعدد، محوطه باغ، مطبخ، رواقی کوچک اشاره کرد.

او عنوان کرد: مرمت و ساماندهی این خانه تاریخی شامل کاه‌گل بدنه نمای اصلی بنا به صورت ته کش و روکش، اندود کریاس (دالان ورودی) بنا، ازاره, اجرای پیر نشین در ورودی بنا، تعویض آجر فرش کف، دم گیری و اندود سفیدکاری از محل اعتبارات استانی انجام خواهد شد.

این بنای ارزشمند در سال 1387 به شماره 25102 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر به عنوان محل استقرار اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051901015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha