جاذبه های شاخص گردشگری میرجاوه/ از آتشفشان نیمه فعال تفتان تا چشمه حضرت موسی

شهرستان مرزی میرجاوه تنها مرز رسمی و قانونی در جنوب‌شرقی کشور است و رفت‌وآمد گردشگران خارجی از این معبر (مرز میرجاوه) صورت می‌گیرد و از طریق قدیمی‌ترین خط راه‌آهن به شبه قاره هند متصل می‌شود.

میراث آریا: شهرستان مرزی میرجاوه در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان زاهدان واقع شده و تنها مرز رسمی و قانونی در جنوب‌شرقی کشور است و رفت‌وآمد گردشگران خارجی از این معبر (مرز میرجاوه) صورت می‌گیرد و از طریق قدیمی‌ترین خط راه‌آهن به شبه قاره هند متصل می‌شود.

این شهر مرزی و استراتژیک در مجاورت مرز پاکستان قرارگرفته، در سال۱۹۱۷ میلادی اوایل جنگ جهانی اول انگلیسی ها برای اسکان واستقرار نیروهای تحت امر ، میرجاوه را به لحاظ موقعیت ویژه وپیگیری منافع نظامی واستعماری خویش برگزیدند و در این رهگذر استعمار پیر با احداث فرودگاه نظامی درغرب میرجاوه و کشیدن خط راه آهن از طریق کویته پاکستان به میرجاوه و درادامه به شهرستان زاهدان و ایجاد تاسیسات لوله کشی آب و احداث ساختمان ها و ابنیه اداری و نظامی با بهره گیری از ضعف دولت مرکزی برای مدت کوتاهی قسمتی از خاک میهن اسلامی ما را در اختیار گرفتند، دیری نپایید که با روشن بینی وحس وطن پرستی مردم منطقه حضور انگلیسی ها و اهداف استعماری آنان درمنطقه نافرجام باقی ماند.

جاذبه های شاخص گردشگری میرجاوه/ از آتشفشان نیمه فعال تفتان تا چشمه حضرت موسی

این شهرستان مرزی دارای جاذبه های شاخص گردشگری است که آتشفشان نیمه فعال تفتان، گورستان تاریخی و منحصر به فرد هفتاد ملا، روستای هدف گردشگری تمین، چشمه حضرت موسی، معماری صخره‌ای تمین، باغات و مناظر طبیعی، چشمه‌های بکر و جوشان روستاهای دامنه تفتان غار، آبشار و قلعه لادیز، ساختمان‌های تاریخی راه‌آهن، گمرک، شهربانی و پست و قدیمی‌ترین فرودگاه در این منطقه تنها بخشی از این آثار به شمار می روند.

در قسمت جنوب و جنوب‌غرب میرجاوه و در بخش لادیز رشته کوه‌های منتهی به قله تفتان به عنوان مرتفع‌ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور مناظر و طبیعت زیبایی را به وجود آورده که نشان دهنده زیباییهای خلقت الهی است.

این رشته کوه‌ها از قله شه‌سواران با ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متر در بخش لادیز و در مسیر خاش - زاهدان آغاز شده و شامل ارتفاعات خارستان، انجرک و گزند است و سپس به تفتان منتهی می شود.

معروف‌ترین این قله‌ها شه‌سواران، بندک سیاه، زردان نقره ای، چهل دختر، ریزوک، ماد افتی، بیست مردون، انجرک، گریوه، گزند و تفتان است. تمامی این قلل بیشتر از 3هزار متر ارتفاع دارند و مرتفع ترین آنها تفتان با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع در جنوب بخش لادیز و در حوزه شهرستان خاش واقع شده و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود.

جاذبه های شاخص گردشگری میرجاوه/ از آتشفشان نیمه فعال تفتان تا چشمه حضرت موسی

کوه های روستای تمین منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد، تمین همچنین دارای آثار تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، قبرستان ها، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها و کوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی است که همه نشان از استقرار تمدن عظیم انسانی در این دهستان دارد.

وجود راه آهن و باند قدیمی فرودگاه از اولین نقاط توسعه یافته ای در میرجاوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میرجاوه می گوید: یکی از نکاتی که همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، مناطق بکر و دست نخورده است که از این حیث شهر میرجاوه با توجه به وجود راه آهن و باند قدیمی فرودگاه از اولین نقاط توسعه یافته ای است که توسعه آن از زمان قاجار و پهلوی شروع و به امروز ختم شده است.

عبدالله کرد ادامه می دهد: بیش از 150 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی در شهرستان میرجاوه وجود دارد و در نهایت اولین ها هم از نظر حمل و نقل ریلی و  هم حمل نقل هوایی در این شهر قرار گرفته است. فرودگاه میرجاوه در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، ساختمان گمرگ، ساختمان شهربانی و ساختمان اداره پست قدیم یا مهمانسرای انگلیسی ها از دیگر جاذبه های منطقه است و  غار لادیز و در نهایت جاذبه طبیعی کوه تفتان  در میرجاوه وجود دارد، در حال حاضر خط راه آهن فعال است و معمولا این فعالیت وجود دارد و از کویته پاکستان تا زاهدان ارتباط وجود داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052001043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha