بررسی معماری یزد و محلات در نشست «چقدر یزد را می‌شناسیم»

پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های «چقدر یزد را می‌شناسیم» توسط کمیته تخصصی گردشگری فرهنگی تاریخی یزد با موضوع بررسی معماری یزد و محلات برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، این نشست روز سه‌شنبه 24 مردادماه در محل کتابخانه وزیری با موضوع «معماری یزد و محلات» و سخنرانی جناب دکتر رضا ابویی دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد برگزار شد.

در این جلسه جمعی از راهنمایان گردشگری، دانشجویان مرمت و معماری، اساتید دانشگاه و شهروندان علاقه‌مند به بازشناسی یزد حضور داشتند که مباحث اصلی آن بر روی توسعه شهر یزد در زمان حاکمان قرون ششم و هفتم هجری که از سلسله‌های آل کاکویه و اتابکان یزد بودند، متمرکز بود.

رضا ابویی دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد به حاضران در جلسه تأکید کرد: شایسته است درحالی‌که در کوی و برزن قدیم یزد قدم برمی‌دارید، نگاهی دقیق‌تر به ارزش‌های معماری، استواری و زیبایی بنا، و هنر صنعتگران، معماران و کاشی‌کاران عهد قدیم بیندازید.

ابویی گفت: آنچه باعث حفظ اصالت، استواری و زیبایی این بناهای چندین صدساله می‌شود، مصالح ساختمانی نیست؛ بلکه اصیل بودن صنعتگر و توجه او به بعد انسانیت و شرافت در حسن خدمت و اجرای صحیح و شایسته فن در حرفه خود بوده است، چراکه پایداری این بناها منجر به ماندگاری و خوش‌نامی سازندگان آن بناها شده است.

در پایان این جلسه نستوه مهرعلی مسئول کمیته تخصصی گردشگری فرهنگی تاریخی با قدردانی از حضور رضا ابویی و دیگر اساتید و صاحبان نظر، از حاضران دعوت کرد تا با تمرکز بر داشته‌های ارزشمند شهر یزد، این گنجینه‌های تکرار نشدنی را در رساله‌ها و مقالات خود با تحقیقات میدانی به رشته تحریر درآورند تا سهم خود را در حفظ آثار و ابنیه تاریخی شهر یزد ادا کرده باشند.

در انتهای این جلسه، توسط کارشناسان موزه وزیری چندین نسخه خطی ارزشمند در موزه به نمایش گذاشته شد.

بررسی معماری یزد و محلات در نشست «چقدر یزد را می‌شناسیم»

انتهای پیام/

کد خبر 1402052501375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha