گمانه‌زنی برای تعیین حریم تپه خدایی سنقر

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه از انجام عملیات گمانه‌زنی برای تعیین حریم محوطه باستانی تپه خدایی شهرستان سنقر و کلیایی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، کیومرث خانی لعل آبادی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به مجوز پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی و با همکاری دانشگاه شهرکرد به سرپرستی محمود حیدریان عملیات گمانه‌زنی برای تعیین حریم تپه خدایی شهرستان سنقر و کلیایی انجام شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه، افزود: این گمانه‌زنی برای تعیین حریم و حفاظت از این محوطه باستانی ضرورت داشت که با انجام پیگیری‌ها و دریافت مجوزهای لازم انجام شد.

او ادامه داد: امسال اداره‌کل میراث‌فرهنگی نگاه ویژه‌ای به حوزه کاوش و مرمت در سطح استان داشته و برنامه ۱۰ مورد کاوش و گمانه‌زنی در سطح استان در حال اجرا و در دست اقدام است.

همچنین محمود حیدریان سرپرست گروه باستانشناسی گمانه‌زنی تپه خدایی سنقر در این خصوص اظهار کرد: طبق مطالعات زمین ریخت شناسی انجام گرفته، قدیمی‌ترین رسوبات رخنمون یافته در ناحیه سنقر متعلق به دوره کربونیفر، اواخر دوران اول، ( c1 ) است که به‌صورت یک بخش آهکی با گسترش محدود، در ارتباط گسله‌ها با واحدهای اطراف خود مشاهده می‌شود و در جنوب شرقی سنقر و اطراف روستای پارسینه برونزد دارد.

سرپرست گروه باستانشناسی پروژه گمانه‌زنی تپه خدایی، افزود: این عامل، تپه‌های نسبتاً کم ارتفاعی را
تشکیل داده و تپه خدایی بر بستر رسوبات رسی و آهکی باران شسته این ارتفاعات و در یک دشت نسبتاً تخت و کم وسعت واقع شده است.

او ادامه داد: بخش اعظم تپه توسط روستائیان در سال‌های گذشته به منظور کشاورزی و استفاده به عنوان مصالح ساختمانی تسطیح شده و برش خورده است، به‌طوریکه طول بخش سالم تپه در جهت شرقی-غربی حدود ۵۰ متر و عرض تپه در جهت شمالی-جنوبی حدود ۴۵متر است.

حیدریان تصریح کرد: آثار بر جای مانده سطحی نشان می‌دهد که این محوطه باستانی ابعادی به طول تقریبی ۱۲۰ متر در جهت شرقی-غربی و عرضی حدود ۱۱۰ متر در جهت شمالی-جنوبی داشته است.

او با بیان اینکه این محوطه در سال ۱۳۸۳ در اولین فصل بررسی دشت سنقر، معرفی و شناسایی شد، گفت: با توجه به تخریب‌های انجام شده انجام عملیات تعیین حریم قانونی و برنامه حفاظت آن بسیار ضروری به نظر می‌رسید.

این باستانشناس، افزود: این محوطه از بعد علمی، آثارارزشمندی از دوره‌های فرهنگی مس و سنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی را در بر دارد و آثار فرهنگ‌های شاخص زاگرس و شمالغرب ایران مانند: دالما، سهگابی، کورا-ارس، هزاره اول ق.م و تاریخی در آن به وفور به چشم می‌خورد.

او گفت: بعد از انجام عکس‌برداری هوایی محوطه و اطراف آن، عملیات تعیین عرصه و حریم تپه با ایجاد ۱۶ گمانه در ابعاد ۱ در ۱ متر در تمامی جهات اصلی و فرعی تپه ایجاد و گمانه‌ها در فاصله تقریبی ۱۵ متری از عرصه ظاهری تپه شروع شد و در دو ردیف ادامه یافت.

حیدریان تصریح کرد: عرصه و حریم درجه ۱ تپه با توجه به داده‌های فرهنگی به‌دست آمده از گمانه‌های حفر شده و عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در پیرامون تپه تعیین ش و. مطالعه و طبقه‌بندی یافته‌های باستان‌شناختی به‌دست آمده از گمانه‌زنی و سطح تپه، محاسبه دقیق مساحت تپه و همچنین مطالعه ویژگی‌های محیطی پیرامون آن از دیگر اهدافی بود که در این برنامه مورد توجه قرار گرفت.

او افزود: در چشم‌انداز تپه، چندین تپه پیش از تاریخی وجود دارد که گویای اهمیت فرهنگی این منطقه است.

سرپرست گروه باستانشناسی پروژه گمانه‌زنی تپه خدایی در خاتمه گفت: انجام کار تعیین حریم با مساعدت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، حوزه معاونت پژوهشی و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی باستانشناسی دانشگاه شهرکرد، مسئولین اداری-نظامی و افراد محلی به‌خصوص مالک زمین‌های اطراف تپه محقق شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052601431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha