تاملی بر گردشگری سلامت

جامعه جهانی در سال‌های اخیر، شاهد رشد فزاینده جریان مسافرت از سمت بیماران به طرف کشورهای دارنده متخصص سلامت و فناوری پزشکی در جهان بوده است و بازار گردشگری سلامت، با تأثیرات بالقوه گسترده، در حال رشد است و اساساً به سمت یک تغییر نگرش در درک و ارائه خدمات بهداشتی اشاره دارد.

سامانه‌های نظارت بر گردش مالی ناشی از گردشگری سلامت، الگوهای جدید تولید و مصرف را در عرصه خدمات بهداشتی، به وجود آورده و البته به رغم دشواری در پیش‌بینی این بازار نوظهور جهانی، جهت و سرعت سفر آن در حال افزایش است.

گردشگری سلامت(پزشکی) در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که گردشگران تصمیم می‌گیرند از مرزهای بین‌المللی خود به قصد دریافت نوعی درمان پزشکی سفر کنند. این درمان دربرگیرنده طیف کاملی از خدمات پزشکی است و اطلاعات ناشی از منابع بازاریابی (چاپی و مبتنی بر وب) نشان می‌دهد که طیف درمان‌های موجود در خارج از کشور برای گردشگران پزشکی بالقوه گسترده است، از جمله:

• جراحی زیبایی (سینه، صورت، لیپوساکشن)
• دندانپزشکی (زیبایی و بازسازی)
• جراحی قلب و عروق (بای پس، تعویض دریچه)
• جراحی ارتوپدی (تعویض مفصل ران، بازسازی سطح، تعویض زانو، جراحی مفصل)
• جراحی چاقی (بای پس معده، باندینگ معده)
• سیستم باروری/باروری (IVF، تغییر جنسیت)
• پیوند عضو، سلول و بافت (پیوند عضو، سلول بنیادی)
• جراحی چشم
• تشخیص و معاینات

در مجموع هیچ کدام از موارد فوق به عنوان تهدیدکننده زندگی طبقه‌بندی نمی‌شوند و به وضوح نسبت به مراقبت‌های بهداشتی اصلی حاشیه‌ای‌تر محسوب می‌شوند.

با بررسی تاریخی موضوع متوجه می‌شویم که استفاده از خدمات درمانی در کشورهای خارجی پدیده جدیدی نبوده و از زمان‌های قدیم مسافرت به خارج از کشور برای استفاده از خدمات و مزایای سلامتی متداول بوده است.

برای مثال در قرن نوزدهم در اروپا، برای طبقه متوسط رو به رشد، مسافرت به شهرهای دارای آب گرم مد شده بود.

در طول قرن بیستم، افراد ثروتمند از مناطق کمتر توسعه‌یافته جهان به کشورهای توسعه‌یافته سفر کردند تا به امکانات بهتر و پزشکان بسیار آموزش دیده دسترسی داشته باشند.

با این حال، تغییراتی که در حال حاضر با توجه به گردشگری سلامت در حال انجام است، از نظر کمی و کیفی با اشکال قبلی سفرهای مرتبط با سلامت متفاوت است. تفاوت‌های اصلی معکوس شدن این جریان از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای کمتر توسعه‌یافته، جنبش‌های منطقه‌ای بیشتر و ظهور «بازار بین‌المللی» برای بیماران است.

ویژگی‌های کلیدی سبک جدید گردشگری پزشکی قرن بیست و یکم در زیر خلاصه می‌شود:

- تعداد زیادی از افراد برای درمان سفر می‌کنند.

- تغییر موقعیت سفر بیماران از کشورهای ثروتمندتر و توسعه‌یافته‌تر به کشورهای کمتر توسعه‌یافته.

- دسترسی کشورها به خدمات بهداشتی، عمدتاً تحت تأثیر درمان‌های کم‌هزینه و کمک پروازهای ارزان و منابع اینترنتی اطلاعات.

- زیرساخت‌های جدید توانمند.

- سفر مقرون‌به‌صرفه.

- در دسترس بودن اطلاعات از طریق اینترنت.

- توسعه صنعت (هم بخش تجاری خصوصی و هم دولت‌های ملی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در ترویج گردشگری پزشکی به عنوان منبع بالقوه پرسود درآمد خارجی نقش مهمی ایفا کرده‌اند.)

انتهای پیام/

کد خبر 1402052601464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha