عملیات مرمت و سامان‌دهی کاروانسرای دامغان آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده، عملیات مرمت و سامان‌دهی کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر افزود: کاروانسرای دامغان که توسط صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته‌شده بود، پس از طی فرآیند اداری و مراحل قانونی در تیرماه ۱۴۰۰ طی قراردادی به برنده مزایده و سرمایه‌گذار جدید تحویل داده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به توقف عملیات اجرایی در کاروانسرا به دلیل عدم تصویب طرح، گفت: طرح مرمت و احیای تکمیلی کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان پس از تأیید در کمیته فنی صندوق حفظ و احیاء و وزارت میراث فرهنگی جهت اجرا به سرمایه‌گذار ابلاغ شد.

اکبرپور افزود: تمامی مراحل اجرایی مرمت و ساماندهی باید بر اساس طرح تائید شده و تحت نظارت ناظر استانی صورت پذیرد.

او بابیان اینکه کاروانسرای دامغان به مدت ۲۰ سال با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی واگذارشده، بیان داشت: امیدواریم با حمایت مسئولین استانی و شهرستانی شاهد تسریع در اتمام مرمت و بهره‌برداری از کاروانسرای شاه‌عباسی در راستای حفظ و نگهداری این بنای با ارزش و توسعه گردشگری شهرستان دامغان باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: این بنای تاریخی با سازه آجری مربوط به دوره صفوی است و در مرکز شهر دامغان قرار دارد که با توجه به وسعت زیاد و قرارگیری در بین بناهای تاریخی موجود در این محل شامل امامزادگان جعفر و محمد(ع)، برج چهل دختر، مقبره شاهرخ، از ارزش بالایی برخوردار است.

 کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی دامغان به شماره ۱۹۶۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052801588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha