صنعت دیرین مردم شهر همدان هنر چرم‌سازی بوده است

هنرمند صنایع‌دستی همدان گفت: صنعت چرم‌سازی در همدان قدمتی سه‌هزار ساله دارد و نخستین کارخانه چرم‌سازی ایران در شهر همدان تاسیس و به شهر دباغخانه در کشور مشهور بوده است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، حسن علیزاده یکی از هنرمندان این هنرصنعت است که درباره فعالیت خود گفت: صنعت چرم‌سازی همدان از قدمتی قریب به سه‌هزار سال برخوردار است و همدانی‌ها از دیرباز در این پیشه در سطح کشور زبان زد عام و خاص بودند و سابقه تاریخی همدان گویای این است که چرم جزو جدانشدنی شهر همدان بوده و نیازی به معرفی آن به عنوان چرم همدان نبوده و هر جای ایران تکه‌ای چرم به فروش می‌رسید همه خود واقف بودند که چرم مربوط به شهر دباغخانه بوده و از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

او افزود: نخستین کارخانه چرم‌سازی ایران در شهر همدان تاسیس شد. اردشیر یگانگی به همراه یکی از دوستان خود به نام شهریار فروردین که آموزش‌های لازم را در رشته چرم  ساعت‌ها دیده بودند، نخستین کارخانه را در محله منوچهری همدان در زمینی به مساحت ۹هزار مترمربع راه اندازی کردند.

این هنرمند چرم‌سازی تصریح کرد: پس از راه‌اندازی این کارخانه این هنر به‌صورت صنعتی گسترش یافت به طوری که تا سال ۱۳۳۷ تعداد کارخانه‌های چرم ایران به ۲۲ مورد رسید.

علیزاده در خصوص سابقه فعالیتش گفت:  ۴۲ سال دارم و به مدت ۳۲ سال است در صنعت چرم همدان فعالیت می‌کنم و پدر و پدربزرگم نیز در این صنعت مشغول به کار بودند و از طریق این شغل توانستند ۵۰ نفر از کارگران خود را وارد عرصه بازار کنند و رونق دهنده این هنر صنایع‌دستی باشند.

 او درباره تنوع محصولات چرم همدان گفت:  صنعت چرم همدان تولیدکننده انواع محصولات چرمی شامل البسه چرمی، کیف زنانه، کیف اداری، کمربند کیف پول و مصنوعات چرمی‌ است.

این هنرمند صنایع‌دستی همدانی تصریح کرد: هر فردی باید یک ایده و خلاقیت در کار خود داشته باشد، متاسفانه صنعت همدان از این مهارت به دور است بیشتر آن‌ها به صورت کپی‌برداری فعالیت می‌کنند در حالی که با نوآوری و خلاقیت می‌توانند جایگاه خودشان را در این حرفه بالا ببرند و توانایی آن را داریم که بتوانیم رتبه برتر را در صنعت چرم کسب کنیم.

علیزاده در خصوص فعالیت برندهای مطرح در ایران گفت: خوشبختانه کشور ایران با وجود چرم تبریز، مشهد و همدان بسیار موفق عمل کرده است، اما متاسفانه مسئولان استانی ما صنعت چرم را نادیده گرفته و همدان نتوانسته مانند مشهد و یا تبریز پیشرفت کند.

این هنرمند در پایان خواستار توجه مسئولان به توسعه صنعت و صادرات چرم شد و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار، تحریم‌ها و گرانی‌ها توان خرید بسیاری از مردم کاهش پیدا کرده است و مردم دیگر همانند گذشته از محصولات چرمی استقبال نمی‌کنند از طرفی دیگر هم سازمان‌ها از جمله اداره صنعت، معدن و تجارت نظارت کافی به صنعت چرم ندارد و تنها سازمانی که حامی این روزهای ماست معاونت صنایع‌دستی  است زیرا حمایت فقط به حرف نیست و مسئولان باید مردانه به وعده‌های خود عمل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052801591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha