حفاظت از بازار تاریخی تمبی مسجدسلیمان به صورت مستمر انجام می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان با اشاره به آخرین وضعیت بنای بازار تاریخی "تمبی" در مسجدسلیمان گفت: سازه بنا مقاوم است و حفاظت از آن به صورت مستمر در حال انجام است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، ایوب سلطانی با اشاره به این‌که بازار تاریخی تمبی یکی از فضاهای مهم شهر مسجدسلیمان به حساب می‌آید گفت: حفاظت و صیانت از آن با تلاش بی‌وقفه مردم و مسؤولان به صورت مستمر انجام می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان اضافه کرد: حمایت مردم برای حفاظت این بازار تاریخی بی‌نظیر است و این بازار قدیمی با نقش اجتماعی و اقتصادی مهمی‌ از دیرباز تاکنون عنصر تاریخی کالبدی مهمی در شهر است که بستری از رفتارها و فعالیت‌های اجتماعی را در خود دارد.

او افزود: این بازار نیز مانند بازارهای قدیمی علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی مبادله کالا، نقش فرهنگی و مبادله افکار و عقاید و نشر اخبار و به نوعی مرکز ارتباطات اجتماعی است.

سلطانی تأکید کرد: حمایت و همکاری دستگاه‌های ذیربط نیز ضروری است زیرا باید به گونه‌ای بازار را مرمت و حفظ کرد که این اثر تاریخی علاوه بر اکنون، برای آیندگان هم باقی بماند.

او با اشاره به این‌که اهالی این بازار تاریخی نسبت به حفاظت و مرمت مستمر این اثر تاریخی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند گفت: مرمت، احیا و مراقبت از همه‌ آثار تاریخی جزو ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری است که نیاز مبرم جامعه امروز و پشتوانه‌سازی برای نسل فردا است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان با بیان این‌که از نظر کاربری، سازه بنا مقاوم است یادآور شد: دوام و پایداری این اثر تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا هر اثر تاریخی که در عصر کنونی ما وجود دارد باید از آن استفاده بهینه شود تا برای آیندگان حفظ شود.

او با بیان این‌که مراحل مرمت و استقرار همه تأسیسات در بازار با نظارت میراث‌فرهنگی انجام می‌گیرد گفت: هر اثر تاریخی که حرکت زندگی در آن جریان داشته باشد نیاز به رسیدگی و مرمت مستمر دارد و این موضوع به حفاظت و ایستادگی بنا در بلندمدت کمک خواهد کرد.

بازار تاریخی تمبی مسجدسلیمان یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران در مسجدسلیمان است که قدمت آن مربوط به قاجاریه و در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۷۶ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این اثر ملی ثبت‌شده، در مسجدسلیمان، بخش مرکزی، دهستان جهانگیری، روستای تمبی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052901689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha