ثبت ملی مقبره حسن‌گایار در شهرستان دلفان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از ثبت ملی مقبره تاریخی حسن‌گایار در شهرستان دلفان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته و با موافقت دفتر ثبت آثار وزارتخانه، مقبره تاریخی حسن گایار به ۳۳۹۰۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: مقبره تاریخی حسن‌گایار در شهرستان دلفان، بخش مرکزی، دهستان نورآباد و روستای چال‌چال واقع شده است.

او ادامه داد: مقبره حسن گایار در منطقه میربگ شهرستان دلفان در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر نورآباد، در دامنه‌ رشته‌کوه بزکن و یک کیلومتری آبشار زیبای غسلگه قرار دارد که خود نشان‌دهنده ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی این منطقه است.

حسن‌پور با بیان اینکه مقبره حسن‌گایار بر روی تپه‌ای باستانی متعلق به عصر آهن قرار دارد، و متعلق به قرون ۵ و ۶ هجری می باشد افزود: بر اساس گفته‌ اهالی این منطقه، حسن‌گایار از عرفای قرن هفتم هجری قمری بوده و پناه بردن و متوسل شدن نیاکان ما به این شخصیت تاریخی در هنگام کاشت و برداشت گندم، ریشه در یک اعتقاد اسطوره‌ای دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: بر همین اساس در برخی مناطق کشور ما نیز برداشتن تکه‌نان از روی زمین و بوسیدن و گذاشتنش در گوشه‌ای امن و بستن دستمال حاوی نان به کمر عروس به نیت برکت و رزق(که در گذشته مرسوم بوده) به گونه‌ای یادآور تقدس گندم در باور گذشتگان و به جا آوردن شکر و سپاس است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060100041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha